Scholieren moeten wachten tot maart tot bussen weer op tijd rijden: “Schandalig dat het zo lang duurt”

De bussen komen systematisch te laat aan het station, waardoor scholieren dagelijks te laat op school aankomen. © TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Een goeie maand na de invoering van de nieuwe dienstregeling van De Lijn komen er nog steeds dagelijks meer dan honderd leerlingen te laat op school in Ieper. De ‘probleembussen’ situeren zich vooral in Zonnebeke en deelgemeenten. De Lijn belooft beterschap tegen 2 maart, maar de schooldirecteurs begrijpen niet waarom dat zo lang moet duren.

Het is al voorbij 8.20 uur wanneer er woensdag aan het station in Ieper nog drie bussen oprijden. Allemaal komen ze uit de richting van Zonnebeke en Moorslede. Leerlingen van het Lyceum zijn dan al te laat, aangezien de bel daar al om 8.20 uur luidt. Zo ook Kamiel Vergote (13), Lasse Bellen (13) en Siebe Vandenhoecke (13). Zijn komen uit Geluveld en Beselare met de lijn 80 en moeten quasi elke dag de school binnenkomen langs de Maloulaan, omdat de normale toegang via de Eigenheerdstraat al dicht is. “Vandaag zijn we maar een vijftal minuutjes te laat, maar het is al erger geweest”, vertelt Kamiel. “Het is altijd hetzelfde probleem. De bussen zitten vol, waardoor we niet kunnen opstappen en waardoor we een latere bus moeten nemen. Dat gebeurt bijna elke dag sinds de kerstvakantie.”

Hetzelfde verhaal horen we bij Cara Anckaert (12), Bauwke Defever (13), Tibo Soenen (13) en Leo Courtens (13). Zij komen van Moorslede met de lijn 90. “De bus kwam gewoon weer te laat, zoals bijna iedere dag”, vertelt Cara. “Het is vooral vervelend omdat de hele busregeling plots veranderd is. Voor de kerstvakantie was er geen probleem. Nu werd het veranderd en loopt alles verkeerd.”

Kamiel Vergote, Lasse Bellen en Siebe Vandenhoecke komen vanuit Beselare en Geluveld naar Ieper.
Kamiel Vergote, Lasse Bellen en Siebe Vandenhoecke komen vanuit Beselare en Geluveld naar Ieper. © TOGH

“Meestal is er een vijftigtal leerlingen te laat, dat is 10 procent van ons leerlingentotaal”, duidt directeur Hilde Uytterschaut van het Lyceum. “In alle klassen zijn er leerlingen die te laat komen. Wanneer het regent, is het doorgaans erger omdat er dan meer verkeer is.”

Honderd leerlingen

Niet alleen het Lyceum zit met de handen in het haar, ook de andere scholen van de Sint-Maartensscholen Ieper (SMSI) worden geconfronteerd met grote groepen laatkomers, en dat al sinds het einde van de kerstvakantie. “Het probleem blijft even groot”, zegt algemeen directeur Matthias Archie van SMSI. “Nog steeds zijn er in onze scholen meer dan honderd leerlingen die dagelijks te laat komen. Het gaat vooral om de lijnen 80, 808, 809 en 209. Die komen vanuit Beselare, Moorslede, Geluveld, Langemark en Veurne. Het Lyceum heeft zoveel laatkomers omdat die school vroeger start, maar ook in het College en Immaculata is er zeker een probleem.”

Cara Anckaert, Bauwke Defever, Tibo Soenen en Leo Courtens nemen de bus van Moorslede naar Ieper.
Cara Anckaert, Bauwke Defever, Tibo Soenen en Leo Courtens nemen de bus van Moorslede naar Ieper. © TOGH

Bij het begin van het schooljaar waren het de leerlingen uit Heuvelland en Mesen die de dupe waren van de nieuwe dienstregelingen bij De Lijn. “De problemen op die lijnen zijn opgelost, maar we hebben lang moeten zagen. Uiteindelijk is er dankzij druk van ons, maar zeker ook door de burgemeesters van Mesen en Heuvelland, beterschap gekomen. Het ergste is dat de mobiliteitsambtenaar van Ieper toen al zei dat de lijnen die van de andere kant komen dezelfde problemen zouden hebben vanaf januari. Toen had De Lijn ons beloofd dat we die nieuwe regeling op voorhand doorgestuurd zouden krijgen, zodat we feedback konden geven. Maar dat is natuurlijk niet gebeurd.”

Belangrijkste klanten

Of de leerlingen nu vijf minuten of een kwartier te laat zijn, maakt niet uit voor Matthias Archie. “Iedere leerling die te laat komt vanwege een structureel probleem is er één te veel. Eigenlijk is het schandalig dat zo’n groot aantal leerlingen zo’n lange tijd systematisch te laat komt. Nochtans zijn scholieren de belangrijkste klanten van De Lijn.”

Ook Hilde Uytterschaut van het Lyceum ervaart de late bussen als bijzonder irritant. “Het is vooral jammer voor de leerlingen die daardoor stress ervaren. Ze missen ook het begin van de leerstof en raken zo misschien achterop. Als er een toets is, zijn de leerlingen daardoor soms niet klaar op het einde van het lesuur. Als dat één keer gebeurt is dat misschien niet zo erg, maar wel als het iedere dag het geval is.”

Ondertussen heeft De Lijn beterschap beloofd, al worden de bijsturingen pas doorgevoerd vanaf 2 maart. “De lijnen 808 en 809 zouden vervroegd worden en op bepaalde bussen zullen ook accordeonbussen ingezet worden. Uiteindelijk komt het toch in orde, maar waarom moet het bijna twee maanden duren?”, vraagt Matthias Archie zich af. “En als het tegen 2 maart niet in orde is, dan zullen blijven op die nagel kloppen.”

Schakel in netwerk

“Van in het begin hebben we gezegd dat we zouden bekijken hoe de nieuwe busregeling in de praktijk zou werken”, reageert woordvoerder Marco Demerling van De Lijn. “Het is allemaal nieuw en het zijn vaak ook grote aanpassingen die doorgevoerd werden. We hebben dan ook gezien dat de berekeningen die we gemaakt hadden niet haalbaar zijn. Vandaar dat we geëvalueerd hebben en dat we de opmerkingen die we kregen van de scholen ter harte nemen.”

Maar waarom duurt het twee maanden voor er bijgestuurd kan worden? “Elke lijn is een schakel in het netwerk en als je dingen aanpast, heeft dat ook invloed op andere zaken. Een bijkomende zaak hier is natuurlijk ook de personeelsplanning. Die kan je niet zomaar op één week aanpassen. Voor de lijn uit Zonnebeke hebben we nog een ander probleem, namelijk het aantal zieke chauffeurs op die lijn. Dat zorgt ervoor dat er lijnen wegvallen. Er wordt hard gewerkt om die planningen aan te passen en het personeel beter te verspreiden, zodat we sneller kunnen anticiperen”, besluit Marco Demerling.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier