Paaltjes afgeknipt, kapelletje omgereden, grachten kapot: bewoners Triloystraat in Rekkem smeken om oplossing voor sluipverkeer

De bewoners van de Triloystraat in Rekkem blijven geplaagd door doorgaand verkeer. © JDW
Redactie KW

Er kwamen meer controles én een (test)knip, maar de bewoners van de Triloystraat in Rekkem blijven geplaagd door doorgaand verkeer. Ze smeken om een oplossing die wél helpt. Bij de stad hebben ze oren naar het probleem en beseffen ze dat het drastischer moet. “We werken nu de laatste piste uit.”

Het was een primeur op 29 maart vorig jaar. Voor het eerst was er een burger die gebruik maakte van het vragenhalfuurtje in de gemeenteraad in Menen. Die eer was weggelegd voor Lieven Casteels, inwoner van de Triloystraat in Rekkem, die er het gevaarlijke en hardrijdende sluipverkeer aan de kaak stelde. Een jaar eerder al in februari 2022 had Beweging.net Rekkem een dossier samengesteld, na onder meer een verkeerstelling, om de probleemsituatie aan te kaarten.

Knip

Het stadsbestuur erkende het probleem. Twee jaar terug werd daarom het verkeersreglement aangepast. Met verkeersborden werd aangegeven dat doorgaand verkeer verboden was, politie voerde daartoe controles uit. Al bracht dat geen soelaas. Een jaar later werd er iets drastischer ingegrepen.

Met een knip. “En die werkte”, zegt buurtbewoner Laurent Decavele. “Grote betonblokken zorgden dat vrachtwagens noch auto’s doorkonden. Op vraag van het bedrijf Lavaert werd die blokkade verplaatst, maar ook dan bleef het helpen.”

Toen een tevreden inwoner. Het was dan wel wat omrijden als hij en zijn buren richting Rekkem wilden, maar dat woog niet op tegen de rust die was teruggekeerd langs het landelijke weggetje. Tot de vorm en locatie werd aangepast. “Geen betonblokken meer, maar paaltjes en een verhoogje. Dat werd al snel met de voeten getreden”, aldus Laurent.

“Meermaals zijn hier al wagens uit de beek getakeld. Of zijn er auto’s waarvan de spiegel of bumper zijn afgereden” – Laurent Decavele

Samen met zijn buurman Johnny Degrande en hun respectieve gezinnen wandelen ze richting de knip die hogerop in de richting van de Gentstraat op de grens met Moeskroen ligt. Onderweg ligt een omvergereden kapelletje kapot te wezen. Bandensporen flirten met de grens van de gracht. “Meermaals zijn hier al wagens uit de beek getakeld. Of zijn er auto’s waarvan de spiegel of bumper zijn afgereden.”

Paaltjes weg

Eens bij de bewuste knip aangekomen is het verval duidelijk zichtbaar. De beek is dichtgeslibd door aarde, doordat auto’s langs de knip heen reden. Betonblokken moeten dat nu voorkomen. Maar dat is niet alles. “De groene paaltjes die de wagens moeten beletten van door te rijden, die zijn gewoonweg afgeknipt”, vertelt hij, met een restant van zo’n plastic kleinood in de handen. “We zijn het echt beu. Dit is niet meer leefbaar.”

In juni dit jaar stelde raadslid Philippe Mingels (Groen) nog een vraag over de situatie tijdens de gemeenteraad. Daar meende bevoegd schepen Patrick Roose (Voor 8930) dat het geen eenvoudig dossier is. Bewoners van de straat werden telkens betrokken, elke maatregel werd geëvalueerd. Ook de laatste knip. Bevragingen leren de stad echter dat er zowat evenveel voor- als tegenstanders zijn. Plus, bestuurders bleken hardleers te blijven.

“In de verkeerscommissie hebben we besproken dat we met ANPR-camera’s zullen werken” – schepen Patrick Roose (Voor 8930)

Dus moet een nieuwe piste soelaas brengen. “In de verkeerscommissie hebben we besproken dat we met ANPR-camera’s zullen werken”, vertelt Roose. “Dat kost al snel meer dan 100.000 euro, maar als andere ingrepen niet helpen, moeten we een nieuwe stap zetten. Die zal overigens ook een hulp zijn voor de politie bij de werking van bedrijventerrein LAR.”

Stap voor stap

Een exacte timing kan nog niet gegeven worden. “De eerste gesprekken zijn nu opgestart, maar sowieso vergt dit hele dossier zijn tijd. Ik wil trouwens opmerken dat de problemen er al zijn sinds LAR Zuid ontstond zo’n 10 jaar geleden. Wij hebben stap voor stap gewerkt om tot een gedegen oplossing te komen voor de bewoners”, besluit Roose. (JDW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier