Sinds de zomer van 2016 geldt in een groot deel van het centrum van Kuurne eenrichtingsverkeer. Daarnaast werden in het eerste deel van de Kerkstraat, vanaf het Marktplein, en in de Koningin Elisabethstraat fietsstraten ingevoerd. Oppositieraadslid Geert Veldeman, fractieleider voor Nieuw Kuurne, stelde donderdag voor om ook de res...

Sinds de zomer van 2016 geldt in een groot deel van het centrum van Kuurne eenrichtingsverkeer. Daarnaast werden in het eerste deel van de Kerkstraat, vanaf het Marktplein, en in de Koningin Elisabethstraat fietsstraten ingevoerd. Oppositieraadslid Geert Veldeman, fractieleider voor Nieuw Kuurne, stelde donderdag voor om ook de rest van de Kerkstraat en zelfs het eerste stuk van de Kattestraat, tussen 't Kruiske en de Boomgaardstraat, om te vormen tot fietsstraat. Schepen van Mobiliteit Francis Watteeuw (SP.A) is het idee niet ongenegen, maar stelt dat beide straten zich zowel qua drukte als qua inrichting niet meteen tot een fietsstraat lenen. "Bij het invoeren van het eenrichtingsverkeer hebben we die opties zeker overwogen, maar uit onderzoek van het studiebureau toen bleek dat er, zeker in de piekuren, te veel verkeer passeert. Nieuw is het voorstel dus niet", klinkt het.Volgens de schepen is een fietsstraat in deze zeker niet zaligmakend. "Het grootste probleem met de Kattestraat is dat ze simpelweg te smal is. Ook in een fietsstraat zou een auto of vrachtwagen met fietsers moeten blijven dwarsen. We hebben daar bewust twee fietssuggestiestroken die al afremmend werken, gelegd. De straat verbreden is niet mogelijk, tenzij je een parkeerstrook langs een van beide kanten schrapt. Dat werd eerder besproken met de bewoners die daar niet meteen voor te vinden waren."Toch wil schepen Watteeuw het idee niet zomaar van tafel vegen. "Misschien kan de herinrichting van het centrum nieuwe inzichten brengen. Vandaag is het niet aan de orde en blijven we bij het advies uit 2016 van het studiebureau. Maar zeg nooit nooit, natuurlijk", besluit hij.