"We willen de fiets op de eerste plaats. Een paar straten zouden eenrichtingsverkeer worden. We willen de mobiliteit fundamenteel veranderen en de auto's in een grote lus doen rijden. Het is een idee waar we naartoe willen."
...

"We willen de fiets op de eerste plaats. Een paar straten zouden eenrichtingsverkeer worden. We willen de mobiliteit fundamenteel veranderen en de auto's in een grote lus doen rijden. Het is een idee waar we naartoe willen."Er is helemaal nog niets definitief beslist, maar de denkpiste is duidelijk voor het nieuw stadsbestuur van sp.a en de stadslijst Open Vld-Groen-Positief Project. "Nu wordt ons stadscentrum overbelast door de auto en zijn er heel weinig fietsers wegens te gevaarlijk", aldus de bevoegde schepen. Mobiliteit is een van de speerpunten in het nieuwe bestuursakkoord.De Vlamingenstraat zou één richting worden. Het autoverkeer van de Steenakker in de richting van het Sint-Maartensplein zou daar niet meer kunnen. Tweede ingrijpende wijziging wordt het eerste deel van de Magdalenastraat, waar ook eenrichtingsverkeer zou worden ingevoerd. Het autoverkeer richting de Ten Brielenlaan zou daar geweerd worden. De Sint-Medardusstraat in de kerkomgeving zou ook één richting worden. Richting de Koestraat zou het verkeer niet meer door kunnen.Het autoverkeer vanuit Wervicq-Sud zou verplicht rechtsaf in de Leiestraat moeten rijden ofwel linksaf de Vrijdagmarkt oprijden om te parkeren. Van de parking richting Sint-Medardusstraat rijden zal niet meer kunnen. "Dat is het basisidee van de experten", aldus de schepen.Als het allemaal wordt goedgekeurd, dan wordt het in de toekomst rijden in een lus. "Voor de automobilisten wordt het in bepaalde gevallen wel omrijden, maar tenslotte zal men overal raken", aldus Bart Pynket. "Men zal niet meer kris-kras overal kunnen rondrijden. Geef toe, voor de fietsers is het stadscentrum nu een ramp. Dat is vanuit het schepencollege de optie. Of het op die manier zal eindigen, weten we op dit moment niet en daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. We willen over het uittekenen van een lus een onderzoek laten uitvoeren door externe experten en onze eigen stadsdiensten.""Persoonlijk zou ik het stadscentrum niet autoluw maken", reageert de vorige schepen van mobiliteit Sanne Vantomme (N-VA). "Ons grootste probleem qua mobiliteit is de drukke expresweg N58 en de Speldenstraat, niet het stadscentrum. In de vorige legislatuur voerden we het proefproject met de zone 30 precies in om de fietsers een plaats te geven."De stadslijst Open VLD-Groen-Positief Project ging met een ruime delegatie op werkbezoek naar Mechelen en kreeg daar een rondleiding door burgemeester Bart Somers. "De mobiliteit in Mechelen is niet te vergelijken met hier in Wervik", aldus Sanne Vantomme. "Wervik is geen shoppingstad. Ik heb mijn bedenkingen bij de intenties van het nieuwe schepencollege."Als de intenties waarheid worden, dan komt het voor het autoverkeer in de stadskern echt wel tot een totale ommekeer. "Het gaat om een visie op lange termijn", aldus schepen Pynket. "We gaan echt wel voor een nieuw model. We zijn pas toe aan het begin van het project en gaan ook in dialoog met de inwoners."(Erik De Block)