Na vele opmerkingen: fietszone wordt kleiner in Rumbeke, fietspad Guido Gezellelaan wordt heraangelegd
De stad voert een aantal aanpassingen door aan het circulatieplan in Rumbeke. Zo wordt de fietszone in de Kaasterstraat in Rumbeke kleiner. Het kruispunt van de Oekensestraat met de Izegemsestraat wordt aangepakt en het fietspad in de Guido Gezellelaan wordt aangelegd.
Twee jaar geleden werd na een verkeersonderzoek, workshops met burgerpanel, jeugdverenigingen en infomomenten voor inwoners, het resultaat van het mobiliteitsplan Rumbeke voorgesteld. Op basis van feedback en reacties die de afgelopen periode de Stad bereikten, worden nu nog enkele bijsturingen voorzien en worden ook de laatste maatregelen, zoals opgenomen in het plan, uitgevoerd.
“Er werd beslist om de fietszone vanaf de Hoogstraat tot aan de Grenadiersstraat om te vormen tot gewoon zone 30” – Stefaan Van Coillie
De vele fietsstraten in Rumbeke zorgden al voor heel wat frustraties. Bij automobilisten, maar ook bij fietsers. Na een evaluatie werd beslist om de fietszone aan te passen, meer bepaald in de Kaasterstraat. “Daar kregen we de meeste opmerkingen over. De straat is meer dan breed genoeg en toch moet je er als automobilist achter de fietser blijven, dus werd beslist om de fietszone vanaf de Hoogstraat tot aan de Grenadiersstraat om te vormen tot gewoon zone 30”, horen we van Stefaan Van Coillie. “De vrachtwagensluis in de Maria’s Lindestraat wordt verplaatst naar het begin van de Kaasterstraat (tussen de Maria’s Lindestraat en de Grenadiersstraat). Daar zal die een optimaler effect hebben. De sluis dient om het doorgaande vrachtwagenverkeer te weren. Beide aanpassingen zullen wellicht eind juni gebeuren.”
Ook het kruispunt Izegemsestraat-Oekensestraat wordt geoptimaliseerd. “Op vandaag is er soms filevorming op het kruispunt in de ochtend- en avondspits. De beste oplossing is een totale herinrichting van het kruispunt, met o.a. het verbreden van het kruispunt met inbegrip van het brede voetpad ter hoogte van de vroegere Phildar en ING.. We geven het studiebureau de opdracht om dit uit te werken. Tegelijkertijd zullen we dit bekijken om de fietser meer ruimte te geven. Dit is iets voor de volgende bestuursperiode.”
Heraanleg Guido Gezellelaan in 2025
Ook voor 2025: de heraanleg van het fietspad in de Guido Gezellelaan. “Om tegemoet te komen aan de vraag naar extra ruimte voor fietsers (zeker in het stuk tussen de Azalealaan en de Veldstraat), zullen we dit fietspad breder maken. Zo vinden we een oplossing voor de bekommernis van veel fietsers dat het op drukke momenten erg moeilijk is om er elkaar te kruisen. De aanbesteding voor dit dossier is lopende en de uitvoering is voorzien in 2025.”
Het fietspad in de Moorseelsesteenweg wordt ook aangepakt volgend jaar. “Het fietspad tussen de Vijfwegen en de Sterrebosdreef is nu te smal voor fietsers in beide richtingen. Er is ook altijd de vrees voor openslaande autodeuren. Dit verbeteren we door aan beide kanten van de weg een nieuw fietspad aan te leggen, gescheiden van de rijweg. Deze nieuwe fietspaden zullen mooi aansluiten op de fietspaden die al voorzien zijn tussen de Sterrebosdreef en de Rijksweg.”
Tijdens de zomermaanden zullen we de wegversmalling ter hoogte van de Wervikhovestraat én dus de start van de zone 30 verleggen, een 20-tal meter verderop in de Oekensestraat richting Rijksweg. Op die manier ligt het snelheidsremmend element al voor het drukke kruispunt, waardoor deze optimaal zal kunnen werken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier