Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden: “Historische achterstand wegwerken”

© BELGA
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

Ruim de helft van de 522 gemelde slechte fietspaden liggen langs gewestwegen, en vallen dus onder de verantwoordelijkheid van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA). Hallo minister?

Deze reportage is het hoofdartikel van ons Dossier ‘Op het slechte pad’.

“Er is zeker een historische achterstand”, steekt hij het probleem niet weg. “Toen er werd beslist om opnieuw meer te investeren in de weginfrastructuur, werd eerst gekozen om de snelwegen onder handen te nemen. Pas de laatste jaren verschuift de focus naar de gewestwegen.”

Kies het slechtste fietspad van West-Vlaanderen

Ga naar onze poll en breng je stem uit

.

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

1. Baron Ruzettelaan, Brugge

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:
© Davy Coghe

Ignace Bolle (hier met zijn vrouw Frederika Ducheyne) ondervond al hoe gevaarlijk het fietspad is in de Baron Ruzettelaan. Hij werd aangereden door een auto die één van de vele tankstations wilde oprijden. Naast de slechte zichtbaarheid van fietsers is er ook nog de oversteek met de Ring. “Een levensgevaarlijk kruispunt, omdat veel automobilisten naar rechts afslaan”, zegt Frederika. “Zij zien de fietsers niet tijdig die rechtdoor de stad willen inrijden.”

2. Beukenhofstraat, Vichte

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

Dit is de verbindingsweg tussen het centrum van Vichte en Sint-Lodewijk-Deerlijk. Karel Demeulemeester: “Langs een deel van deze straat is er onvoldoende bescherming voor de zwakke weggebruiker. Het vernieuwen van de straat enkele jaren geleden werd een gemiste kans. Waarom streefden ze toen niet naar meer veiligheid door het versmallen van de rijweg en het aanleggen van fietspaden, zoals dit verderop gebeurde naar het station toe?”

3. Groenestraat, Menen

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

De Groenestraat werd in 2008-9 gebruikt als deel van een omleiding tijdens de heraanleg van de Menenstraat. Paul Demuynck: “Het wegdek, dat er voordien al niet goed bij lag, heeft toen enorm geleden. Intussen zijn we bijna tien jaar verder en is er nog niets veranderd. De Groenestraat is nochtans een verkeersluwe straat waarvan veel fietsers gebruik maken om van Menen naar Wevelgem en omgekeerd te rijden.”

4. Pannestraat, Veurne

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

Het fietspad aan de rechterkant als je van Veurne richting De Panne rijdt, is over zowat het hele traject in ontzettend slechte staat. Het is bijzonder gevaarlijk, want de auto’s razen rakelings langs je tegen hoge snelheid. Fietsers moeten zich er ook flink schrap zetten tegen de luchtverplaatsing, veroorzaakt door wegreuzen.

5. Torhoutstraat, Kortemark

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:
© Foto Kurt

De verbindingsweg tussen Kortemark en Torhout blijkt voor veel fietsers een doorn in het oog te zijn. Volgens de ontevreden buurtbewoners is het fietspad scheef, zijn er ontzettend veel verzakkingen en is de afstand tot de drukke straat te klein. “Een schande voor de gemeente Kortemark”, klinkt het hard. Het gemeentebestuur erkent het probleem en zal de Torhoutstraat dit najaar aanpakken, gecombineerd met rioleringswerken.

6. Zonnebekestraat, Langemark / Langemarkstraat, Zonnebeke

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

Schuine stroken, opgestoken rijvakken, begroeiing, kiezels, te smal… De weg tussen Zonnebeke en Langemark – respectievelijk Zonnebekestraat en Langemarkstraat – heeft alles om tot slechtste fietspad van de zuidelijke Westhoek verkozen te worden. Guillaume Callewaert uit Langemark brak onlangs zelfs zijn elleboog toen hij er ten val kwam met zijn koersfiets.

7. Neringenstraat, Aarsele-Kanegem

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

In de regio Tielt is het fietspad langs de Neringenstraat uitgeroepen tot het slechtste. De kasseiweg tussen Aarsele en Kanegem is in zo’n slechte staat dat veel automobilisten het fietspad gebruiken, dat daardoor ook flink wat schade oploopt. Plannen voor de heraanleg liggen al een hele tijd in de schuif, maar door het verzet van buurtbewoners is dit dossier op de lange baan geschoven.

8. Oostrozebekestraat, Ingelmunster

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

De Oostrozebekestraat wordt door burgemeester Kurt Windels zelf omschreven als “het slechtste fietspad van de hele provincie.” Hij laat er zijn eigen kinderen niet fietsen. Maar er is beterschap op komst. Maandag 16 april gaat de spade in de grond en tegen eind 2019 moet de straat afgescheiden fietspaden hebben. “Zo zal het slechtste fietspad uitgroeien tot het beste.”

Kies het slechtste fietspad van West-Vlaanderen

Ga naar onze poll en breng je stem uit

.

Hieraan ergeren fietsers zich het meest

Putten en bulten (56%)

Geen afscheiding tussen fietspad en weg (23%)

Gebroken, scheve en uit elkaar liggende betonplaten (15%)

Te smal fietspad (15%)

Steentjes, glas of groen op het fietspad (14%)

Geen of verwarrende wegmarkeringen (13%)

Wagens gebruiken fietspad als parking (6%)

Geen fietspad of fietspad stopt plots (6%)

Hinderlijke palen of boordstenen op het fietspad (4%)

Geen verlichting (4%)

De Vlaamse overheid beheert meer dan 2.200 kilometer fietsinfrastructuur in West-Vlaanderen: 1.890 kilometer fietspaden langs de gewestwegen en 340 kilometer jaagpaden. De overige fietspaden vallen onder de verantwoordelijkheid van de steden en gemeenten of de provincie. Daar ligt een tweede probleem: voor de aanleg of het herstel van fietspaden wijzen lokale besturen en het Vlaamse niveau snel naar elkaar. Dat geeft minister Weyts ook toe. “Vlaanderen heeft op dit moment geen zicht op de vele lokale fietspaden. Dat is historisch scheefgegroeid. De Vlaamse overheid en de gemeentebesturen werkten naast elkaar, zonder centrale coördinatie. Daarin investeer ik nu sterk, net als in betere monitoring, zodat we de fietsinfrastructuur beter op elkaar kunnen afstemmen.”

Eind 2019 zal ik 64 West-Vlaamse fietstrajecten aangepakt hebben

Het aantal klachten over slechte fietspaden die het Agentschap Wegen en Verkeer krijgt, neemt toe. In 2015 waren het er 207, het jaar erop 256 en vorig jaar al 337. Minister Weyts: “Naast de diverse meldpunten hebben we ook verantwoordelijken in alle Vlaamse districten. Na een melding volgt een controle ter plaatse. Dan wordt een inschatting gemaakt: brengt het probleem de veiligheid van de weggebruikers in gevaar? Zo ja, dan wordt zo snel mogelijk ingegrepen. Als er geen direct gevaar is, zal AWV de herstellingswerken van één locatie bundelen met de werken van een reeks andere locaties. Op die manier kan er een grotere opdracht van verschillende locaties overgemaakt worden aan een aannemer. Daardoor kan er langere tijd overgaan tot de uitvoering van de werken.”

Koken kost geld. Om de Vlaamse fietsinfrastructuur te verbeteren en uit te breiden maakte minister Weyts vorig jaar 100 miljoen euro vrij. Ook dit jaar en het jaar erop wordt eenzelfde budget vrijgehouden. “Die investeringen maak ik ook concreet. Voor het eerst is er een Fietsinvesteringsplan dat de projecten voor drie jaar oplijst. Op die manier krijgen de fietsers concrete perspectieven op verbetering.” Voor West-Vlaanderen werden 64 projecten uitgewerkt. “Daarnaast ondersteun ik de lokale besturen met een nieuwe fietsfondsregeling, voor de aanleg van de fietssnelwegen. Ik betaal de helft van de grondverwerving en de studiekosten, twee grote kosten voor de lokale besturen. De speerpunten, die we neergeschreven hebben in onze eigen ‘bijbel’, zijn meer duidelijkheid, meer comfort en natuurlijk meer veiligheid. Het aantal letselongevallen met fietsers in West-Vlaanderen is in een jaar tijd gedaald met 8 procent, het aantal fietsdoden met 33 procent. Dat aantal moet nóg dalen, want elke dode is er één te veel. Maar deze daling is al hoopgevend.”

“Het ideale fietspad? In asfalt en breed genoeg”

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:
© Davy Coghe

Bij de heraanleg van de Aartrijksesteenweg in Jabbeke werd het fietspad flink verbreed. De betonplaten maakten plaats voor biljartvlak asfalt. Voor de Fietsersbond een typevoorbeeld. “In West-Vlaanderen heb je nog veel fietspaden die bestaan uit opeenvolgende betonplaten, heel onaangenaam als fietser”, zegt Wies Callens van de Fietsersbond. “Wij zijn blij dat het Agentschap Wegen en Verkeer na vijf jaar aandringen heeft gekozen voor asfalt als aangewezen ondergrond voor nieuwe fietspaden.” Volgens Wies bestaat er niet zoiets als hét ideale fietspad. “Alles hangt af van de verkeerssituatie en het aantal fietsers in de spits en daarbuiten. Belangrijk is dat fietspaden future proof zijn. Het aantal elektrische fietsen, bakfietsen en transportfietsen zal in de toekomst alleen maar toenemen. Een nieuw aan te leggen fietspad moet dus zeker breed genoeg zijn.”

Hieraan ergeren fietsers zich het meest

Putten en bulten (56%)

Geen afscheiding tussen fietspad en weg (23%)

Gebroken, scheve en uit elkaar liggende betonplaten (15%)

Te smal fietspad (15%)

Steentjes, glas of groen op het fietspad (14%)

Geen of verwarrende wegmarkeringen (13%)

Wagens gebruiken fietspad als parking (6%)

Geen fietspad of fietspad stopt plots (6%)

Hinderlijke palen of boordstenen op het fietspad (4%)

Geen verlichting (4%)

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

Hieraan ergeren fietsers zich het meest

Putten en bulten (56%)

Geen afscheiding tussen fietspad en weg (23%)

Gebroken, scheve en uit elkaar liggende betonplaten (15%)

Te smal fietspad (15%)

Steentjes, glas of groen op het fietspad (14%)

Geen of verwarrende wegmarkeringen (13%)

Wagens gebruiken fietspad als parking (6%)

Geen fietspad of fietspad stopt plots (6%)

Hinderlijke palen of boordstenen op het fietspad (4%)

Geen verlichting (4%)

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:
© Davy Coghe

Ignace Bolle (hier met zijn vrouw Frederika Ducheyne) ondervond al hoe gevaarlijk het fietspad is in de Baron Ruzettelaan. Hij werd aangereden door een auto die één van de vele tankstations wilde oprijden. Naast de slechte zichtbaarheid van fietsers is er ook nog de oversteek met de Ring. “Een levensgevaarlijk kruispunt, omdat veel automobilisten naar rechts afslaan”, zegt Frederika. “Zij zien de fietsers niet tijdig die rechtdoor de stad willen inrijden.”

Hieraan ergeren fietsers zich het meest

Putten en bulten (56%)

Geen afscheiding tussen fietspad en weg (23%)

Gebroken, scheve en uit elkaar liggende betonplaten (15%)

Te smal fietspad (15%)

Steentjes, glas of groen op het fietspad (14%)

Geen of verwarrende wegmarkeringen (13%)

Wagens gebruiken fietspad als parking (6%)

Geen fietspad of fietspad stopt plots (6%)

Hinderlijke palen of boordstenen op het fietspad (4%)

Geen verlichting (4%)

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

Dit is de verbindingsweg tussen het centrum van Vichte en Sint-Lodewijk-Deerlijk. Karel Demeulemeester: “Langs een deel van deze straat is er onvoldoende bescherming voor de zwakke weggebruiker. Het vernieuwen van de straat enkele jaren geleden werd een gemiste kans. Waarom streefden ze toen niet naar meer veiligheid door het versmallen van de rijweg en het aanleggen van fietspaden, zoals dit verderop gebeurde naar het station toe?”

Hieraan ergeren fietsers zich het meest

Putten en bulten (56%)

Geen afscheiding tussen fietspad en weg (23%)

Gebroken, scheve en uit elkaar liggende betonplaten (15%)

Te smal fietspad (15%)

Steentjes, glas of groen op het fietspad (14%)

Geen of verwarrende wegmarkeringen (13%)

Wagens gebruiken fietspad als parking (6%)

Geen fietspad of fietspad stopt plots (6%)

Hinderlijke palen of boordstenen op het fietspad (4%)

Geen verlichting (4%)

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

De Groenestraat werd in 2008-9 gebruikt als deel van een omleiding tijdens de heraanleg van de Menenstraat. Paul Demuynck: “Het wegdek, dat er voordien al niet goed bij lag, heeft toen enorm geleden. Intussen zijn we bijna tien jaar verder en is er nog niets veranderd. De Groenestraat is nochtans een verkeersluwe straat waarvan veel fietsers gebruik maken om van Menen naar Wevelgem en omgekeerd te rijden.”

Hieraan ergeren fietsers zich het meest

Putten en bulten (56%)

Geen afscheiding tussen fietspad en weg (23%)

Gebroken, scheve en uit elkaar liggende betonplaten (15%)

Te smal fietspad (15%)

Steentjes, glas of groen op het fietspad (14%)

Geen of verwarrende wegmarkeringen (13%)

Wagens gebruiken fietspad als parking (6%)

Geen fietspad of fietspad stopt plots (6%)

Hinderlijke palen of boordstenen op het fietspad (4%)

Geen verlichting (4%)

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

Het fietspad aan de rechterkant als je van Veurne richting De Panne rijdt, is over zowat het hele traject in ontzettend slechte staat. Het is bijzonder gevaarlijk, want de auto’s razen rakelings langs je tegen hoge snelheid. Fietsers moeten zich er ook flink schrap zetten tegen de luchtverplaatsing, veroorzaakt door wegreuzen.

Hieraan ergeren fietsers zich het meest

Putten en bulten (56%)

Geen afscheiding tussen fietspad en weg (23%)

Gebroken, scheve en uit elkaar liggende betonplaten (15%)

Te smal fietspad (15%)

Steentjes, glas of groen op het fietspad (14%)

Geen of verwarrende wegmarkeringen (13%)

Wagens gebruiken fietspad als parking (6%)

Geen fietspad of fietspad stopt plots (6%)

Hinderlijke palen of boordstenen op het fietspad (4%)

Geen verlichting (4%)

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:
© Foto Kurt

De verbindingsweg tussen Kortemark en Torhout blijkt voor veel fietsers een doorn in het oog te zijn. Volgens de ontevreden buurtbewoners is het fietspad scheef, zijn er ontzettend veel verzakkingen en is de afstand tot de drukke straat te klein. “Een schande voor de gemeente Kortemark”, klinkt het hard. Het gemeentebestuur erkent het probleem en zal de Torhoutstraat dit najaar aanpakken, gecombineerd met rioleringswerken.

Hieraan ergeren fietsers zich het meest

Putten en bulten (56%)

Geen afscheiding tussen fietspad en weg (23%)

Gebroken, scheve en uit elkaar liggende betonplaten (15%)

Te smal fietspad (15%)

Steentjes, glas of groen op het fietspad (14%)

Geen of verwarrende wegmarkeringen (13%)

Wagens gebruiken fietspad als parking (6%)

Geen fietspad of fietspad stopt plots (6%)

Hinderlijke palen of boordstenen op het fietspad (4%)

Geen verlichting (4%)

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

Schuine stroken, opgestoken rijvakken, begroeiing, kiezels, te smal… De weg tussen Zonnebeke en Langemark – respectievelijk Zonnebekestraat en Langemarkstraat – heeft alles om tot slechtste fietspad van de zuidelijke Westhoek verkozen te worden. Guillaume Callewaert uit Langemark brak onlangs zelfs zijn elleboog toen hij er ten val kwam met zijn koersfiets.

Hieraan ergeren fietsers zich het meest

Putten en bulten (56%)

Geen afscheiding tussen fietspad en weg (23%)

Gebroken, scheve en uit elkaar liggende betonplaten (15%)

Te smal fietspad (15%)

Steentjes, glas of groen op het fietspad (14%)

Geen of verwarrende wegmarkeringen (13%)

Wagens gebruiken fietspad als parking (6%)

Geen fietspad of fietspad stopt plots (6%)

Hinderlijke palen of boordstenen op het fietspad (4%)

Geen verlichting (4%)

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

In de regio Tielt is het fietspad langs de Neringenstraat uitgeroepen tot het slechtste. De kasseiweg tussen Aarsele en Kanegem is in zo’n slechte staat dat veel automobilisten het fietspad gebruiken, dat daardoor ook flink wat schade oploopt. Plannen voor de heraanleg liggen al een hele tijd in de schuif, maar door het verzet van buurtbewoners is dit dossier op de lange baan geschoven.

Hieraan ergeren fietsers zich het meest

Putten en bulten (56%)

Geen afscheiding tussen fietspad en weg (23%)

Gebroken, scheve en uit elkaar liggende betonplaten (15%)

Te smal fietspad (15%)

Steentjes, glas of groen op het fietspad (14%)

Geen of verwarrende wegmarkeringen (13%)

Wagens gebruiken fietspad als parking (6%)

Geen fietspad of fietspad stopt plots (6%)

Hinderlijke palen of boordstenen op het fietspad (4%)

Geen verlichting (4%)

Minister Ben Weyts over de West-Vlaamse fietspaden:

De Oostrozebekestraat wordt door burgemeester Kurt Windels zelf omschreven als “het slechtste fietspad van de hele provincie.” Hij laat er zijn eigen kinderen niet fietsen. Maar er is beterschap op komst. Maandag 16 april gaat de spade in de grond en tegen eind 2019 moet de straat afgescheiden fietspaden hebben. “Zo zal het slechtste fietspad uitgroeien tot het beste.”

Kies het slechtste fietspad van West-Vlaanderen

Ga naar onze poll en breng je stem uit

.