“Liften was nog nooit zo plezant”: Diksmuide lanceert als eerste in Vlaanderen het mee-rij-bankje

Diksmuide lanceert als eerste in Vlaanderen het meerijbankje, een nieuwe vorm van liften. © GUS
Redactie KW

In het piepkleine Lampernisse, amper 150 inwoners sterk, staat een primeur in Vlaanderen: het mee-rij-bankje. Wie erop gaat zitten, geeft aan dat hij of zij een lift nodig heeft naar het centrum van Diksmuide. “Wie weet ontstaan zo wel nieuwe vriendschappen”, klinkt het bij burgemeester Lies Laridon (CD&V). Er zijn wel wat aandachtspunten: kinderen bijvoorbeeld.

Een mee-rij-bankje is een moderne vorm van liften die Diksmuide als eerste lanceert. Het idee komt van stadsmedewerker Peter Demarée die het in Duitsland had gezien tijdens een fietsvakantie. Mensen die een lift nodig hebben, gaan erop zitten en een toevallig passerende chauffeur kan die dan meenemen naar het volgende bankje. Het stadsbestuur zorgde voor een stevige ondergrond, een comfortabel bankje en een dak boven het hoofd. De rest moeten de mensen onderling regelen.

“Ik heb er alle vertrouwen in dat de mensen wel zullen meegenomen worden”

Alleen… Dat mee-rij-bankje staat in Lampernisse, een dorp met 150 inwoners. Het volgende bankje zien we in Oostkerke, waar 250 mensen wonen. De eindbestemming is de IJzerlaan, op wandelafstand van het stadscentrum. De kans is dus reëel dat lifters wel eens lang zullen mogen zitten op het bankje vooraleer ze op hun bestemming geraken. “Laat ons hopen van niet”, lacht burgemeester Laridon. “Lampernisse wordt ook wel eens het stiltedorp genoemd. Veel toeristen zoeken er de rust op, dus het past hier perfect. Bovendien telt het dorp een levendige gemeenschap. Ik heb er alle vertrouwen in dat de mensen wel zullen meegenomen worden. Zo’n mee-rij-bankje is ook een vorm van onthaasten.”

“Tof initiatief”

Dorpsbewoners Conny Van Campenhout en Jean-Claude Bogaert juichen het initiatief toe. “Wij zullen zeker stoppen als we daar lifters op zien. Wie weet leren we zo wel nieuwe mensen kennen. Ik zou zelfs afspreken met hen zodat we hen ook terug kunnen brengen. Het valt uiteraard af te wachten of het gebruikt zal worden, maar wij vinden het alvast een heel tof en warm initiatief.”

“Ik sluit niet uit dat we dit ook verder uitrollen in de andere dorpen”

Maar wat met kinderen? Er kunnen ook mensen met slechte bedoelingen stoppen bij zo’n bankje. Daarop anticipeert het stadsbestuur. Bij het bankje hangen folders met het reglement. Kinderen jongeren dan veertien jaar zijn niet toegestaan zonder een meerderjarige begeleider. Jongeren van veertien tot achttien jaar reizen alleen met toestemming van hun ouders. Die kunnen bijvoorbeeld een briefje meegeven. Verder lezen we op de folder dat een passagier een foto mag nemen van het kenteken mocht die de chauffeur niet persoonlijk kennen. Passagiers zijn verzekerd in de auto via de verplichte aansprakelijkheidsverzekering.

Het stadsbestuur investeerde 5800 euro in de drie banken, maar kreeg de helft gesubsidieerd via het Europees plattelandsfonds LEADER. “Ik sluit niet uit dat we dit ook verder uitrollen in de andere dorpen, maar ik wil benadrukken dat die banken geen vervanging vormen voor het openbaar vervoer. We blijven aandringen op extra budget om de mobiliteit in de Westhoek te verbeteren. Dit nieuwe initiatief werkt aanvullend.” (GUS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier