Liefst kleine wagens op het marktplein in Beselare

Nu is er terug plaats voor dertig wagens mooi tussen de lijnen. © ZB
Redactie KW

De inkt was nog niet droog op onze KW website dinsdagmorgen toen al de eerste telefoontjes naar onze medewerker kwamen over het herschilderen van de parkeerplaatsen op de marktplaats in Beselare. Daarom namen we de proef op de som en gingen eens kijken over de gegrondheid van de klachten van de bestuurders die er te noteren vielen.

Onze verwondering was dan ook groot toen wij, met de meter in de hand, de diverse parkeerstroken in de breedte gingen nameten. Omdat het heel wat tijd in beslag nam, willen wij u zeker de breedtematen van de parkeerstroken niet onthouden zoals ze er nu bijliggen: op de schuine parkeerstroken in het midden (14pl) variëren de maten van 2,06 m tot 2,09 m. De parkeerstroken langs de kant van het oud gemeentehuis hebben een gemiddelde breedte van 2,34 m en deze langs de kant van de openbare weg bedragen 2,22 m. En wellicht kan u het al raden, hoe geraak ik uit mijn wagen als we met twee mooi tussen de lijnen staan, als we weten dat kleine wagen zoals een Renault Twingo een breedte van 1,64 m heeft en een Citroên Clio 1,62 m meet. Als men dan nog een tweedeurs auto heeft, dan is het wellicht een hele heksentoer (verwijzend) om uit het voertuig te geraken.

Aan de gemeentearbeiders zal het niet liggen, want zij handelen slechts in opdracht om te overschilderen. Met veel aandacht gingen wij dan ook op zoek in de richtlijnen van Mobiel Vlaanderen, vademecum parkeerbeleid deel 7, luik B, rubriek richtlijnen, blz 25. Waar men het heeft over schuin geordende parkeervakken: de parkeervlakken kunnen aan de kopzijde tegen elkaar aansluiten. De parkeervakken hebben een aanbevolen breedte van 2,50m (uiterst minimum bij lang parkeren 2,25m). Het was even slikken toen wij er ook nog een wagen zagen parkeren die slechts twee deuren heeft, gelukkig stond hij er alleen (op de lijnen).

Als voorbeeld parkeerden wij een Peugeot Partner (tweedeurs en schuifdeur, breedte 1,81m)), het is duidelijk dat het een karwei zal worden om uit de wagen te geraken langs bestuurderszijde
Als voorbeeld parkeerden wij een Peugeot Partner (tweedeurs en schuifdeur, breedte 1,81m)), het is duidelijk dat het een karwei zal worden om uit de wagen te geraken langs bestuurderszijde© ZB

Ook wij namen de proef op de som en parkeerden een wagen zo goed mogelijk tussen de lijnen. Het is er duidelijk aan te zien dat de vakken aan de kleine kant zijn als er aan de bestuurderszijde een wagen naast komt te staan. Er is duidelijk nog veel werk voor het gemeentebestuur om zich aan regels te houden en ze ook na te leven, mede ook door het feit dat er nog steeds geen plaats voorzien is voor mensen met een beperking. Zo lezen wij hetzelfde vademecum, blz 44 tot betrekking tot de doelgroepen 2.1: de normen verschillen naargelang het parkeerplaatstype, in winkelzones of centrumgebieden wordt aanbevolen 6% of 1 plaats op 17 parkeerplaatsen voor te behouden aan personen met een handicap. We hebben toch een viertal zelfstandigen rond de markt, een kerk en een bankkantoor in de nabijheid. En als de schilderwerken van de markt nu gemaakt zijn, kunnen de Beselaarse inwoners ook misschien rustiger ademhalen om wat er in de toekomst te gebeuren staat voor het oud postkantoor, de pastorie en het oud gemeentehuis.

(ZB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise