Kritische stemmen over nieuwe stap heraanleg N8 Ieper-Veurne: “Een gemiste kans voor de Westhoek”
De heraanleg van de gewestweg N8 tussen Veurne en Ieper is een moeilijk project. Een werk van lange adem waar traag maar gestaag verandering in lijkt te komen. De Vlaamse regering besliste op vrijdag 14 juli om een complex project op te starten voor de optimalisatie van de verbinding Ieper-Veurne. Ze keurden de startbeslissing en de bijhorende procesnota van het project ‘optimalisatie van de verbinding Ieper-Veurne tussen Vleteren en de Noorderring (N38)’ goed. De Vlaams parlementsleden Martine Fournier en Loes Vandromme zijn kritisch over de opstart.
In juni 2023 diende de Vleterse gemeenteraad een motie en klacht in bij Vlaams minister Lydia Peeters. Ze haalden er de moeilijke werking en communicatie van Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer aan. Een week later kondigde AWV werken aan op de N8 in Vleteren en Alveringem. Burgemeester Stephan Mourisse werd er ook uitgenodigd om er het moeilijk dossier te bespreken.
Veiliger en leefbaarder
Op vrijdag 14 juli werd een nieuwe stap gezet in het dossier. Op initiatief van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters keurde de Vlaamse regering op vrijdag 14 juli de startbeslissing en de bijhorende procesnota van het project ‘optimalisatie van de verbinding Ieper-Veurne tussen Vleteren en de Noorderring (N38)’ goed. “Hiermee wordt een belangrijke volgende stap gezet om de verkeersveiligheid en -leefbaarheid tussen Vleteren zuidwaarts tot en met het kruispunt N38/N8 te verbeteren. We willen een wegverbinding die veiliger, aantrekkelijker en leefbaarder is voor alle weggebruikers en omwonenden”, aldus Vlaams ministers Lydia Peeters en Zuhal Demir. De N8, de verbindingsweg tussen Ieper en Veurne, is een verouderde gewestweg met aanliggende fietsstroken en is dringend aan vernieuwing toe. De grootste problemen situeren zich op het vlak van verkeersveiligheid, verkeersleefbaarheid en doorstroming. Het is een dossier dat al decennia meegaat en waar de Vlaamse regering nu een stap in de goede richting zette. “Het volledige traject tussen Ieper en Veurne telt 30 kilometer en is opgedeeld in vijf zones. De herinrichting van de verbinding Ieper-Veurne op het grondgebied van Veurne en Alveringem, de doortocht Hoogstade, de herinrichting tussen Hoogstade en Oostvleteren en de herinrichting tussen Oostvleteren en Woesten zijn in volle voorbereiding. Daarnaast wordt er verder gewerkt aan een ongelijkvloerse oplossing via een tunnel voor het kruispunt van de Pilkemseweg en de Noorderring (N38)”, duidt minister Peeters.
“Het doorlopen van het complex project zal geen impact hebben op de timing van de reeds lopende projecten en studies” – Vlaams minister Lydia Peeters
“De resterende knelpunten op de N8 worden nu op een integrale en participatieve manier aangepakt via een complex project, waar de nadruk ligt op vlotte verkeersdoorstroming, fietsveiligheid en leefbaarheid in de doortochten.” Zo wordt er een alternatief gezocht om de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid van de doortochten (Woesten, Elverdinge en Brielen) te verbeteren. Dit alternatief is niet noodzakelijk beperkt door de huidige ligging van de N8 of het bestaande gabarit van de weg, alternatieve infrastructuur behoort eveneens tot het onderzoek.
(Lees verder onder de foto.)
Aansluiting N38
Bij de uitwerking van de mogelijke scenario’s wordt bijzondere aandacht gegeven aan de aansluiting met de N38 en de relatie met de N369. De goedkeuring van de startbeslissing zet het licht op groen voor de start van de onderzoeksfase waar het de bedoeling is om het beste alternatief te filteren uit een brede waaier aan mogelijke alternatieven. Daarvoor moeten de verschillende alternatieven op een geïntegreerde manier onderzocht en afgewogen worden. Het beste alternatief wordt uiteindelijk geformuleerd in een voorkeursbesluit.
“Het dossier staat na één legislatuur nog geen stap verder staat – Vlaams parlementsleden Martine Fournier en Loes Vandromme
Timing
“In deze startbeslissing wordt duidelijk aangegeven wat de resterende knelpunten zijn voor de verbinding Ieper-Veurne en welke scenario’s verder onderzoek vereisen. Dergelijk project kan alleen maar worden gerealiseerd door een intensief participatief traject. In de verkenningsfase is er al overleg geweest met de stakeholders en in het bijzonder de stad Ieper, die participatieve aanpak zal een rode draad vormen in het verdere verloop van het project. Het doorlopen van het complex project zal geen impact hebben op de timing van de reeds lopende projecten en studies. De verkeersveiligheid en leefbaarheid op en langs deze cruciale weg verbeteren blijft onze doelstelling”, duidt Vlaams minister Lydia Peeters. “Samen met collega Peeters slagen we er in om een dossier dat al decennialang meegaat te deblokkeren. Met deze startbeslissing beginnen we het proces dat finaal investeringszekerheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid en luchtkwaliteit met elkaar erzoent”, aldus Vlaams minister van Omgeving, Zuhal Demir.
Duidelijkheid en visie
Vlaams parlementsleden Martine Fournier en Loes Vandromme (cd&v) missen in de nieuwe beslissing duidelijkheid en visie: “In het huidige voorstel wordt het complex project opgestart, maar er is geen timing of budget. Het bindt met andere woorden nog niemand. Het meest opmerkelijke is bovendien dat het complex project blijft handelen over de N8 en niet over de mobiliteit in de Westhoek in het algemeen. Dat laatste was nochtans de duidelijke wens van alle stakeholders.”
In 2017-2018 werd door minister Weyts een participatietraject opgestart en dat mondde uit in een brede consensus rond een leefbare N8. Begin 2020 vroeg de burgemeester van Ieper aan haar partijgenote Lydia Peeters om het scenario van de doortrekking van de A19 toch nog eens te onderzoeken. Cd&v was toen al kritisch, omdat het praktisch niet meer mogelijk is om de A19 door te trekken. Het volledige proces werd toch maar eens overgedaan maar nu met meer stakeholders. “Het resultaat van de bevraging is duidelijk: de A19 doortrekken is niet meer mogelijk. Maar vernieuwend was wel dat in de conclusie geopperd werd om de weg Ieper – Poperinge (N38) en de verbinding Ieper – Diksmuide (N369) te versterken of aan te passen waar mogelijk. De vervoersregio herhaalde deze vraag aan de minister. In de startnota lezen we nu dat bij de uitwerking van de mogelijke scenario’s bijzondere aandacht wordt gegeven aan de aansluiting met de N38 en de relatie met de N369. Indien aanpassingen nodig zijn aan de in het GRUP vooropgestelde kruispuntinrichtingen op de N38, kunnen deze meegenomen worden. Het blijft dus allemaal voorwaardelijk en dat merken we omdat de algemene mobiliteit op die wegen niet meegenomen wordt. Ook de betrokken gemeenten (Diksmuide, Poperinge en Houthulst) niet meegenomen in het verder proces”, weten de parlementsleden.
“De voorbije studie heeft vooral veel tijd en geld gekost. Het dossier staat na één legislatuur nog geen stap verder staat. Er konden sterkere keuzes gemaakt worden en dit complex project is dan ook een gemiste kans voor de Westhoek”, besluiten de parlementsleden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier