Het Kraanplein blijft ook na de zomer, waarbij geen enkel voertuig werd toegelaten, autoluw. Het wordt een voetgangerszone met enkel doorgang voor taxi’s, leveranciers binnen de venstertijden en prioritaire voertuigen. De horeca-uitbaters zien liever ook de bussen van De Lijn niet terug komen, net wat de vervoersmaatschappij wél wil.
Met de komt van de nieuwe horecazaak Flandrine in het pand van de legendarische Vuurmolen en de grondige heraanleg, waarbij de parkeerplaatsen werden geschrapt, kreeg het Kraanplein de voorbije maanden een geheel nieuw elan.
Daar profiteren ze niet alleen bij Flandrine op het plein zelf van, maar ook in de horecazaken in de Sint-Jansstraat die ernaast loopt. Als relancemaatregel voor de zwaar door de coronacrisis getroffen horeca ging het stadsbestuur in op de vraag om de Sint-Jansstraat, die het Sint-Jansplein voorbij het Kraanplein met de Vlamingstraat verbindt, volledig verkeersvrij te maken.
Alle voertuigen moesten het Sint-Jansplein verlaten via de Philipstockstraat. Op die manier konden de uitbatingen de Sint-Jansstraat gebruiken als terras wat de voorbije weken en maanden voor een gezellige, bruisende sfeer zorgde aan het Kraanplein.
De uitbaters en omwonenden kregen echter een brief van de stad in de bus waarbij werd gemeld dat deze situatie afloopt op 1 september. “Van een autovrije zone gaan we een autoluwe voetgangerszone maken”, verduidelijkt burgemeester Dirk De fauw (CD&V).
“Dit wil zeggen dat in principe alleen voetgangers er zich mogen bewegen, maar er zijn uitzonderingen voor onder meer ophaalwagens voor het huisvuil, prioritaire voertuigen, aangelanden met een garage in de zone en leveranciers.”
Drukker
Ook de bussen van De Lijn zouden in het voorstel, dat recent door het College van Burgemeester en Schepenen werd goedgekeurd, opnieuw over dit traject mogen rijden. Net over dat laatste punt is er ongenoegen bij de horeca-uitbaters.
“Ons zo mooi heraangelegd rustig plein zou veel drukker worden als er opnieuw bussen mogen passeren”, verwoordt Liesbeth De Reyghere van Flandrine het ongenoegen. Hopelijk kan dit alsnog aangepast worden.”
Volgens burgemeester De fauw werd van bij het begin, al van bij de heraanleg van het plein, duidelijk gemaakt dat het verkeersvrij maken een tijdelijke maatregel was. “Voor leveringen in de buurt moeten er ook vrachtwagens door kunnen, want die lopen nu soms vast aan de Philipstockstraat. Wat de bussen betreft: daarover ga ik in gesprek met De Lijn.”
Bij De Lijn zien ze uiteraard liever dat de doorgang langs het Kraanplein weer ingevoerd wordt. “Dat klopt, want met al die smalle en eenrichtingsstraatjes is het in Brugge al niet gemakkelijk om trajecten uit te tekenen”, zegt woordvoerder Marco Demerling.
“Maar de kwestie wordt inderdaad eerstdaags besproken met het Brugse stadsbestuur. We hebben er vertrouwen in dat er een oplossing uit de bus komt.”
(PDV)