Op 1 augustus werd het parkeerbeleid in Kortrijk aangepast. Je auto in de binnenstad parkeren, werd fors duurder. Twee uur in het centrum van de stad, kost je nu 5,50 euro in plaats van 3,50 euro in het verleden. Voor ondergronds parkeren steeg de prijs van 2 naar 3 euro. Blauwe zones werden betalend en ook de boetes voor te lang parkeren gingen de hoogte in.
...

Op 1 augustus werd het parkeerbeleid in Kortrijk aangepast. Je auto in de binnenstad parkeren, werd fors duurder. Twee uur in het centrum van de stad, kost je nu 5,50 euro in plaats van 3,50 euro in het verleden. Voor ondergronds parkeren steeg de prijs van 2 naar 3 euro. Blauwe zones werden betalend en ook de boetes voor te lang parkeren gingen de hoogte in. Daarnaast moet je al na twee uur bovengronds parkeren je auto verplaatsen, verlengen is niet langer mogelijk. Mensen die er voor hun werk willen parkeren, zoals ramenwassers, verpleegsters of medewerkers van de thuiszorg, kunnen zich een abonnement aanschaffen voor 80 euro per maand. De maatregelen lokten, op straat en op sociale media, al snel een golf van negatieve reacties uit. Ook zelfstandigenorganisatie Unizo reageerde furieus. Vooral omdat zij op geen enkele manier geconsulteerd werden vooraf. Oppositiepartij CD&V lanceerde woensdag nog een oproep om de parkeertermijn in het centrum opnieuw te verlengen en de plaatselijke horecazaken reageerden voor een groot stuk negatief. "Het bleken niet zozeer de tarieven, maar wel die termijn te zijn waar mensen hun tanden op stukbeten", weet schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). Hij kwam in overleg met zijn collega Arne Vandendriessche, schepen van Economie (Team Burgemeester) tot de conclusie dat er toch hier en daar aanpassingen nodig waren aan het nieuwe parkeerbeleid. "Twee uur is te kort om bijvoorbeeld comfortabel op restaurant te gaan", klinkt het. Daarom worden die laatste twee maatregelen nu teruggedraaid. "Voortaan kan men opnieuw langer parkeren in het centrum. Ook wordt het parkeren voor korte duur in deze zone meer flexibel: een ticket kan opnieuw aangekocht worden vanaf 0,20 euro in plaats van 0,50 euro", aldus Weydts. Ook mensen die werken in het centrum kunnen dat vanaf 15 oktober weer iets comfortabeler doen. Ze kunnen zich dan een abonnement aanschaffen voor 50 euro per maand in plaats van 80 euro. Ook dat systeem wordt flexibeler. Je abonnement kan starten op een willekeurige dag en een, zes of twaalf maanden geldig blijven. De abonnementen voor ondergronds parkeren volgen dat flexibele idee. Zo zal je bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor een termijn van twee dagen per week.De recent opgedoken petitie heeft volgens de schepen van Mobiliteit weinig met die beslissing te maken. "Maar als je merkt dat er geen draagvlak is voor je maatregelen, dan moet je het lef hebben om die aan te passen. We zullen nu de vinger aan de pols houden en kijken of deze veranderingen het gewenste effect hebben." "Ik ontving in elk geval al hopen positieve reacties", vult zijn collega Arne aan. Hannelore Vanhoenacker (CD&V) reageert in elk geval welwillend. "Die parkeertermijn was gewoon absurd", stelt ze. "Ik kreeg dit weekend nog drie mensen aan mijn deur die er hun beklag over kwamen doen. En zelf had ik ook al een boete aan mijn been na welgeteld twee uur en zes minuten parkeren. Wij zijn dus heel blij met het terugdraaien van die maatregelen, maar zouden nog blijer zijn als dat idee eerst even overlegd werd in de gemeenteraad voor het in de media gegooid wordt", verzucht ze. Ook Gudrun Bekaert, voorzitster van Unizo Kortrijk reageert opgelucht. "Het zijn een paar mooie toegevingen die in mijn ogen onvermijdelijk waren na al die negatieve reacties", stelt ze. "De schepen belooft ook werk te maken van een adviesraad voor mobiliteit, zodat wij de volgende keer wel geconsulteerd worden bij ingrijpende veranderingen. Ik hoop dat daar snel iets van in huis komt. Die raad zal in elk geval heel ruim moeten zijn." Axel Weydts belooft nu om versneld werk te maken van een dergelijke raad. "Wie daar precies in zal zitten is nog niet duidelijk. Maar ik denk bijvoorbeeld aan lokale handelaars, de Fietsersbond, mensen met een beperking en zo verder", zegt hij. Vanaf volgend jaar gaat de schepen immers aan de slag met een nieuw mobiliteitsplan. En daar zal inspraak volgens hem onontbeerlijk zijn. "We zullen natuurlijk niet altijd allemaal op een lijn zitten, maar ik vind het wel belangrijk dat zo'n orgaan op regelmatige tijdstippen samenkomt en inspraak heeft", besluit schepen Weydts.