In de eerste helft van het jaar stelde de Roeselaarse politie 131 verkeersinbreuken met e-steps vast, waarvan 32 door jongeren onder de 16 jaar. In die 32 gevallen werd de e-step in beslag genomen. De wegpiraten moeten er inderdaad uit, vindt ook Jo Vlieghe van E-Step Roeselare.
“E-Step Roeselare is in 2020 gestart in de Koning Albert I-laan in Roeselare”, begint zaakvoerder Jo Vlieghe. “In 2022 zijn we naar het Kerkplein in Rumbeke verhuisd, waar we twee panden hebben gekocht. In 2023 konden we daardoor onze eigen hersteldienst uitbreiden en in 2025 werd ons klantenbestand geautomatiseerd en zijn we begonnen met een webshop. We hebben altijd tussen de 30 à 40 elektrische steps voorradig in de winkel en naast een step kopen, kunnen klanten ook een step huren. We mikken enkel op kwalitatieve steps, zeg maar de A-merken, die hun expertise en deugdelijkheid al hebben bewezen. Naast mezelf helpen mijn echtgenote Claudine Vandenbulcke en onze zoon Torben ook mee in de zaak.”
“Elektrische steps zijn de laatste tijd steevast op een negatieve manier in het nieuws gekomen. Diegenen die zich niet aan de regels houden en alles aan hun laars lappen, mogen natuurlijk aan de schandpaal genageld worden. Die mensen moeten er zeker uit. Maar er zijn heel veel e-steprijders die zich wel aan de verkeersregels houden en die zich een defensieve rijstijl aanmeten. Dat zou, net als bij motorrijders, de belangrijkste les moeten zijn voor iedereen die met een -step rijdt: heb oog voor het verkeer rondom je en rij defensief want je bent een zwakke weggebruiker.”
Alleen op de step
“Nochtans zijn de regels niet zo moeilijk. Een step mag maximum 25 km/uur rijden om op de openbare weg te mogen. De bestuurder moet minimum 16 jaar zijn, hij moet zich alleen op zijn step verplaatsen en dit op het fietspad of de rijbaan, zeker niet op het voetpad. Bovendien moet de step uitgerust zijn met reflectoren vooraan, aan de zijkant en achteraan en moet de step één of twee handremmen hebben.”
“Of wij voorstander zijn van een helm dragen op de step? Jazeker, wij promoten een zo veilig mogelijke verplaatsing en een helm, fluohesje en handschoenen maken daar zeker onderdeel van uit.”
“Ook geven wij klanten tips mee om zo goed mogelijk en zo veilig mogelijk te rijden. Als er gevaar dreigt op de baan, raden wij de klanten aan om de reflex te hebben om achterover te leunen op de step. Op die manier kan men misschien nog van de step springen en op zijn voeten belanden. Als men toch valt, zal het niet van zo’n grote hoogte zijn en loopt men geen gevaar om met het gezicht op of over het stuur te belanden.”
Niet verzekerd
“Natuurlijk zijn er eigenaars van een e-step die de maximumsnelheid van 25 km/uur niet genoeg vinden en hun e-step (laten) aanpassen om sneller te rijden. Wij doen daar niet aan mee. Iedere step die bij ons wordt gekocht, is begrensd op 25 km/uur. Wij willen niet dat onze klanten ongelukken riskeren door een onaangepaste snelheid. Wij steken geen energie in het ‘opdrijven’ van e-steps. We zijn natuurlijk niet naïef: ik weet ook dat het niet veel moeite kost om een handleiding te vinden op het internet en om zelfs volledige filmpjes te bekijken op Youtube. Aanpassingen kunnen soms softwarematig gebeuren, door enkele kabeltjes aan te passen of door te knippen. Maar wie iets verandert aan zijn e-step moet beseffen dat die step ook niet meer gehomologeerd én verzekerd is. Wie dan een ongeluk veroorzaakt, heeft grote kans om zelf voor alle kosten op te draaien.”
“Nonchalance van sommige e-steprijders is vaak een probleem”
“Een ander groot probleem volgens mij is de ongelooflijke nonchalance van sommige e-steprijders. Ze slalommen tussen wagens, voetgangers en fietsers en gedragen zich alsof de wegcode voor hen niet van toepassing is. Hebben ze geen plaats op het fietspad, dan nemen ze wel het voetpad. Voor dergelijke weggebruikers is er eigenlijk geen plaats in het verkeer. Ik zou zeker durven pleiten voor een ‘stepeducatie’, en dat ofwel in het regulier onderwijs ofwel in de rijscholen. Want hoe je het ook draait of keert, de step zal meer en meer een plaats innemen in ons verkeer. De step verdwijnt niet meer. Wie een step verstandig gebruikt, merkt meteen hoeveel potentieel een e-step heeft. Het is een duurzaam en ecologisch vervoermiddel dat bovendien superhandig is in het verkeer en zelfs makkelijk om dragen wanneer je bijvoorbeeld een trein of een bus neemt.”
Geen heksenjacht
“We moeten geen heksenjacht openen op e-steprijders, maar nog meer inzetten op een correct en veilig gebruik. En wanneer goede raad en verwittigen niet helpen, dan moet er inderdaad repressief worden opgetreden. En om de puntjes op de i te zetten, zou de overheid ook de online verkoop van e-steps moeten controleren, want online kun je makkelijk steps kopen die een hogere snelheid halen dan toegelaten door het verkeersreglement. Tenslotte zou een verkooppunt van e-steps ook een eigen hersteldienst moeten aanbieden. Wat wij hier soms over de vloer krijgen om te herstellen, is niet altijd een kwaliteitsvol product. Er is inderdaad nog werk aan de winkel, maar ik ben overtuigd dat het uiteindelijk wel goed komt.”
Wie stept er?
“We hebben twintigers onder onze klanten maar evengoed mensen van 75 jaar”, vertelt Jo Vlieghe. “We hebben klanten die hun step meenemen in hun elektrische wagen en wanneer ze ‘s avonds hun wagen aan een publieke laadpaal koppelen, rijden ze naar huis met de step. Veel klanten nemen een step mee in hun camper en verkennen de stadjes waar ze komen met de step. Er worden ook meer steps gekocht voor woon-werkverkeer. En mensen die minder mobiel zijn, kopen eveneens een step. Ja, ook gehomologeerde modellen met een zitje.” (PS)