“Het is precies een sport om zo snel mogelijk tussen de blokken door te laveren”: bewoners kritisch over snelheidsremmers in Egem

Sinds kort staan er snelheidsremmende blokken in de Kasteeldreef en de Kolonel Naessensstraat, maar dat is niet naar de zin van de buurtbewoners. © CS
Redactie KW

Er is onenigheid over een nieuwe testopstelling in de Kasteeldreef en de Kolonel Naessensstraat in Egem bij Pittem in functie van het nieuwe mobiliteitsplan. Daar werden sinds kort snelheidsremmende blokken geplaatst, maar dat is volgens oppositiepartij NPE niet naar de zin van de bewoners. Volgens burgemeester Denis Fraeyman (CD&V) gaat het echter om een proefopstelling en zijn er ook nog andere opties mogelijk.

“In het kader van het mobiliteitsplan werd in de Kasteeldreef en in de Kolonel Naessensstraat in Egem een testopstelling opgezet met snelheidsremmende blokken”, sprak raadslid Renzo Callant tijdens de gemeenteraad. “Toen we een aantal raden terug vroegen naar timings van wanneer wat ging uitgevoerd worden, kan ik mij niet herinneren dat dit naar boven kwam. De inwoners van de straat werden blijkbaar gelukkig wel ingelicht, al zijn die ook niet zo gelukkig met de oplossing die daar is neergepoot.”

“Mensen maken er een sport van om zo snel mogelijk tussen de blokken door te laveren, en ook de geluidshinder is voor de bewoners niet te harden”, legde het raadslid uit. “Akkoord, sommige mensen houden zich niet aan de snelheid, en dat moet aangepakt worden, maar de oplossing die daar nu in test staat zorgt voor een gevaarlijkere situatie en de mensen zien het terug als een pestmaatregel.”

Rioleringswerken

“Het klopt inderdaad dat de timing wat werd aangepast”, bevestigde burgemeester Denis Fraeyman (CD&V). “Dat heeft echter alles te maken met de riolering in de Kolonel Naessensstraat, die uiterlijk in 2026 moet vernieuwd worden. Voor we met die werken van start kunnen gaan, moet de weginfrastructuur definitief zijn, dus tegen dan moeten we weten op welke manier we de snelheidsproblematiek in de straat willen aanpakken.”

“Ik geef toe dat alles wat overhaast gebeurd is, maar niemand kan ontkennen dat er maatregelen nodig zijn om de snelheid daar te handhaven”, vervolgde Fraeyman. “Het is bovendien slechts een testfase, er ligt dus nog niks vast. Eind september komt er nog een tweede proefopstelling, waarbij de blokken tegenover elkaar geplaatst worden om te zorgen voor een wegversmallingen. We hebben vooraf metingen gedaan en ook tijdens iedere testfase zal het effect van de ingrepen gemeten worden, om nadien een definitieve inrichting te bepalen.” (CS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier