Die kosten 9 miljoen euro en zullen 557 kalenderdagen duren. West-Brugge zal hierdoor eindelijk deel uitmaken van de Brugse binnenstad dank zij een aantal mobiliteitsmaatregelen.
...

Die kosten 9 miljoen euro en zullen 557 kalenderdagen duren. West-Brugge zal hierdoor eindelijk deel uitmaken van de Brugse binnenstad dank zij een aantal mobiliteitsmaatregelen.Eerstdaags dient het Belgisch-Nederlandse architectenbureau West 8, Snoekc & Partners en Atelier Roland Jéol een bouwvergunning in bij Ruimte Vlaanderen. In oktober 2016 zouden de werken van de nutsmaatschappijen moeten beginnen. de eigenlijke heraanleg start in januari 2017 en moet tegen juli 2018 klaar zijn. Om de hinder te beperken zullen de werken gespreid worden over zes fases.Herstel"In eerste instantie wordt het plein duurzaam hersteld. Er zijn sporen van slijtage en er is waterinsijpeling in het dak van de ondergrondse parking", zegt Renaat Landuyt. De nieuwe bestrating zal als een mozaïek van gekleurde vlakken ingevuld worden. Op en rond het plein komen er laad- en loszones.De mobiliteit verandert aanzienlijk. Aan de kant Vrijdagmarkt wordt er tweerichtingsverkeer voorzien. "De weg zal in hoofdzaak door bussen en taxi's gebruikt worden, maar ook voor de ontlsuiting van West-Brugge. Er wordt een nieuwe lus gecreëerd, waarbij het autoverkeer uit de Boeveriestraat via de Vrijdagmarkt en de Smedenstraat de binnenstad kan verlaten."Sluipverkeer"Er zal geen doorgaande verbinding zijn voor autoverkeer tussen de Boeveriestraat en dee Zuidzandstraat. Ook de afslaande beweging voor auto's uit de Boeveriestraat richting Unesco-rotonde verdwijnt. Zo wordt de druk van het sluipverkeer in West-Brugge weggenomen. Wel zal het autoverkeer van de Unesco-rotonde naar de Zuidzandstraat kunnen blijven rijden.""De Smedenstraat zal met de wagen bereikbaar zijn vanuit drie rijrichtignen : Noordzandstraat, Hoefijzerlaan en Vrijdagmarkt. Maar de rijweg op 't Zand aan de kant tussen Noord- en Zuidzandstraat verdwijnt. Zo wordt het plein in de praktijk doorgetrokken tot aan de terrassen van 't Zand. Er zal wel een markering aangebracht worden voor het laden en lossen op bepaalde tijdsstippen. Maar ook de autoverbinding met de West- en Oostmeers wordt geschrapt. Want de rei wordt opengelegd voor een waterpartij en ontmoetingsplek."Ondergrodnse fietsenstallingenHet nieuwe Zand krijgt er 400 extra gratis ondergrondse fietsenstallingen bij, zodat het totaal op 717 komt. De fietsenparking zal toegankelijk zijn via een roltapijt : een trap met fietsgoten. De 78 linden op het plein worden vervangen door 105 andere lindensoorten die minder vuil afgeven en zullen omringd worden door boombankjes. Er worden speelelementen en sfeerverlichting aangebracht. In ruil hoopt het stadsbestuur op vruchtbare onderhandelingen met de plaatselijke horeca voor eenvormige terrassen. FonteinTot slot verdwijnt de fontein. "We willen ze behouden op een andere locatie. Waar weten we nog niet. Uit de opmerkingen van de Bruggelingen blijkt dat ze die het liefst aan het station of in het Albert I-park wensen. Burg en Unesco-rotonde zijn uitgesloten, omdat die ook een nieuwe look krijgen", besluit Renaat Landuyt.(SVK)Meer in Krant van West-Vlaanderen (editie Brugsch Handelsblad)