Gemeente en vrijwilligers ijveren voor terugkeer bushalte bij Fedasil: “Halte werd zeer intens gebruikt”
Het schrappen van de bushalte aan het opvangcentrum van Fedasil in Poelkapelle in de nieuwe dienstregeling van De Lijn kan op weinig begrip rekenen. De bewoners, die volledig aangewezen zijn op het openbaar vervoer, moeten nu 700 meter stappen naar de dichtstbijzijnde halte aan het schooltje van Vijfwegen, waar buurtbewoners klagen over overlast.
De Lijn voerde op 6 januari een nieuwe dienstregeling in. Daarbij werden de lijnen 40 Torhout-Kortemark-Staden-Ieper en 952 Poelkapelle-Madonna-Langemark-Boezinge-Ieper geschrapt. Daardoor passeert er geen lijnbus meer door de Madonna, wat eerder al aangekaart werd op de gemeenteraad, maar ook niet meer langs het opvangcentrum van Fedasil in Poelkapelle.
Te vroeg of te laat
Daardoor is er geen halte meer voor het asielcentrum in de voormalige legerkazerne. “Dat is onbegrijpelijk, want het is een halte die zeer intens gebruikt werd”, zegt Peter Peene, voorzitter van de vrijwilligerswerking van het asielcentrum. “Er wonen meer dan 250 mensen in het opvangcentrum. Die zijn allemaal aangewezen op het openbaar vervoer of de fiets. De Lijn zegt steeds dat ze enkel zeer weinig gebruikte haltes schrapte, maar dat is dan zeker niet het geval met de halte aan het asielcentrum. OKAN-leerlingen moeten bovendien ofwel een bus pakken waardoor ze veel te vroeg in Ieper zijn, ofwel een die te laat. Het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat kinderen een uur moeten rondhangen in Ieper voor ze effectief naar school kunnen.”
“De Lijn zegt dat het enkel weinig gebruikte haltes schrapte, maar dat is hier niet het geval” – Peter Peene
Het gevolg is dat de mensen van het asielcentrum nu 700 meter moeten stappen naar de dichtstbijzijnde halte, vlakbij het schooltje in Vijfwegen. “Dat gaat onder meer om een veertigtal jongeren die OKAN-onderwijs volgen in Ieper”, vult centrumdirecteur Sofie Desseyn aan. “Maar ook de andere bewoners worden getroffen. Mensen koken hier zelf hun eten en moeten dus ook zelf hun boodschappen doen. Alleen heeft er niemand een auto. Dus moeten alle boodschappen met de bus gebeuren. En dan nog eens 700 meter dragen. Wat we ook merken is dat er wel hinder is in Vijfwegen. Die halte situeert zich immers pal aan de school. Onze bewoners stappen in grote aantallen op aan die bushalte, bijvoorbeeld om naar school te gaan. We krijgen nu dan ook klachten van mensen die daar wonen dat ze daar met een grote groep staan en lawaai maken. Dat is niet zo fijn. Toen de halte voor de deur was, had niemand overlast. Als er al eens vuiligheid achtergelaten werd, dan konden wij het ook zelf opruimen.”
In dialoog
“De vrijwilligers willen het daarbij dan ook niet laten. “We zijn aan het kijken om eventueel een actie te doen, zodat we die halte kunnen terugkrijgen”, vervolgt Peter Peene. “We willen in de eerste plaats een dialoog met de Lijn. Er lopen ook gesprekken, onder andere vanuit het gemeentebestuur van Langemark-Poelkapelle, dat ook vragende partij is.”
Schepen van Mobiliteit Jean-Marie Callewaert (Vooruit) zegt dat Langemark-Poelkapelle op de vervoersregioraad van woensdag 1 februari alle knelpunten met de nieuwe dienstregeling heeft aangekaart. “Dat gaat onder meer over het verdwijnen van de halte aan Fedasil, maar ook over de te kleine capaciteit van lijn 91 en de bediening van de Madonna. Zowel lijn 31 als lijn 91 rijden nu van Poelkapelle naar Langemark via de Langemarkstraat en de Poelkapelle. Ons voorstel is om lijn 31 in Poelkapelle te ontkoppelen, zodat die via de Houthulstseweg en de Madonna naar Langemark gaat. Op 29 februari is er een vergadering tussen De Lijn en de gemeente om al die punten te bespreken.” Bij De Lijn verwijzen ze de bewoners van het asielcentrum echter door naar het flexvervoer. “De halte aan Fedasil is inderdaad verdwenen met de basisbereikbaarheid, aangezien ze niet meer op het traject ligt van die lijn”, zegt woordvoerder Marco Demerling van De Lijn. “Er is wel nog steeds een flexhalte. Daarvoor kan nog altijd een flexbus gereserveerd worden via de app, de website of telefonisch.”
Negatief
Volgens Sofie Desseyn van Fedasil Poelkapelle zijn de ervaringen met het flexvervoer echter niet positief. We hebben dat flexvervoer geprobeerd, maar we kregen constant de melding dat er geen bus beschikbaar was op dat moment. Een paar keer werd de flexbus gebeld, maar kwam die niet opdagen. Ook de belofte dat de flexbus er in dertig minuten kan zijn, wordt op dit moment zeker niet gerealiseerd. Dat flexvervoer is goed voor haltes waar weinig gebruik van wordt gemaakt, maar niet zo’n drukke halte als bij het opvangcentrum.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier