Geen eenrichtingsverkeer meer in De Smet de Naeyerlaan in Blankenberge?

Oppositieleden Kurt Decleer (N-VA) en Sandy Buysschaert (CD&V). © WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

De Blankenbergse N-VA en CD&V vroegen in de jongste gemeenteraad duidelijkheid rond het eenrichtingsverkeer in de De Smet de Naeyerlaan. “Alle afspraken waren gemaakt om de huidige regeling tegen volgende zomer te kunnen opheffen”, stellen beide partijen.

Het eenrichtingsverkeer in de De Smet de Naeyerlaan werd in 2014 ingevoerd na de herinrichting van de tramlijnen en stuitte destijds op heel wat protest van omwonenden en handelaars. De regeling gold aanvankelijk van Pasen tot eind september, maar werd in 2019 beperkt tot de twee zomermaanden.

Het eenrichtingsverkeer in de De Smet de Naeyerlaan is al sinds de invoering een doorn in het oog van buurtbewoners en handelaars.

“Het eenrichtingsverkeer in de De Smet de Naeyerlaan is al sinds de invoering een doorn in het oog van buurtbewoners en handelaars. De voordelen ervan wegen immers niet op tegen de hinder: dagelijks rijden automobilisten per vergissing in de verkeerde rijrichting; de maatregel stimuleert sluipverkeer in de omliggende woonstraten en de handelaars zijn vanuit één richting minder bereikbaar. Vandaar dat we met onze bestuursploeg het eenrichtingsverkeer beperkten tot de maanden juli en augustus. Nu is het tijd om de volgende stap te zetten”, zegt Kurt Decleer (N-VA).

Tijd voor actie

Die volgende stap was de uitvoering van een samenwerkingsovereenkomst met De Lijn. “Toen ik nog schepen voor Mobiliteit was, heb ik intensief naar een oplossing gezocht. De constructieve gesprekken met De Lijn resulteerden ten slotte in een akkoord over de heroriëntatie van de tramhaltes op ons grondgebied”, vult Sandy Buysschaert (CD&V) aan. Dat akkoord hield een verschuiving in van de tramhalte ‘Markt’, die nu aan het Leopoldpark ligt, naar de zone tussen de Grote Markt en het Conscienceplein. “Door die verschuiving zou het gemotoriseerde verkeer moeten wachten achter de tram als die zijn halte maakt, waardoor een vrije baan richting station ontstaat. De nieuwe bestuursploeg kreeg de oplossing dus op een schoteltje aangereikt en moet nu dan ook actie ondernemen”, klinkt het.

Het nieuwe stadsbestuur wenst voorlopig niet inhoudelijk te reageren op het dossier. “We gaan daar in het kader van ons meerjarenplan te gepasten tijde wel op ingaan”, klinkt het. (WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier