Vanaf 1 januari rijden er geen De Lijn-bussen meer door de Boulezlaan in Waregem. Er start een proefperiode waarbij alle buslijnen het station bedienen via de Noorderlaan. Daardoor komen er drie haltes bij, ten koste van enkele parkeerplaatsen. “We creëren een betere leefkwaliteit in de Boulezlaan én een efficiënter busverkeer aan het station”, duidt schepen Philip Himpe (CD&V).
In 2026 wijzigen enkele routes bij De Lijn. Ook in Waregem. “Deze aanpassing gebeurt op vraag van de stad”, zegt mobiliteitsschepen Philip Himpe (CD&V). “Heel wat bewoners, en in het bijzonder die van de Boulezlaan, ervaren al lange tijd veel drukte in hun straat. Na de heraanleg van de Westerlaan en Noorderlaan kon de bus niet meer keren en bediende De Lijn dus die halte in de Boulezlaan.”
Nieuw busstation
Om de nieuwe route mogelijk te maken, richt De Lijn aan de Noorderlaan een nieuw busstation in. “Daar komen drie extra halteplaatsen, waar bussen reizigers kunnen oppikken, afzetten en – indien nodig – korte buffertijd nemen. De nieuwe halte wordt aangeduid als Waregem station perron 6 en 7 en komt te liggen in de Noorderlaan (R35) tussen de rotonde en de Weversstraat, ter vervanging van de huidige bushalte in de Boulezlaan.”
“De doorstroming en stiptheid van de bussen zal verbeteren”
“Deze halte zal worden bediend door de lijnen 59, 70, 85 en 710.” De nieuwe inrichting vraagt extra ruimte, waardoor ter hoogte van de Noorderlaan zo’n 8 parkeerplaatsen verdwijnen. “De Kiss & Ride-zone blijft wel bestaan. De Lijn plaatst de tijdelijke haltepalen op 30 of 31 december, zodat de nieuwe haltes vanaf 1 januari volledig in gebruik zijn.”
Proefperiode
Door de route te verleggen en extra haltes in de Noorderlaan te openen, verdwijnt het busverkeer dus volledig uit de Boulezlaan. “Daardoor neemt de verkeersdruk in de wijk af. De doorstroming en stiptheid van de bussen zal bovendien verbeteren, de stationsomgeving wordt overzichtelijker voor reizigers en alle haltes aan het station zitten gegroepeerd”, besluit Himpe.
De nieuwe organisatie start als proefproject en wordt tegen de zomer geëvalueerd. De stad en De Lijn zullen op basis van de reiservaringen en opmerkingen van chauffeurs en buurtbewoners onderzoeken of extra aanpassingen nodig zijn. (LV)