Landelijke Morinnestraat kampt met sluipverkeer: “We zullen na 43 jaar verhuizen”

Buurtbewoners namen deze beelden van de Morinnestraat. © gf
Rémi Bruggeman
Rémi Bruggeman Medewerker KW

Al enkele jaren zouden de bewoners van de landelijke Morinnestraat tussen Kortrijk en Zwevegem last hebben van overmatig sluipverkeer tijdens de ochtend- en avondspits. Vermoedelijk hopen verschillende pendelaars op die manier de spitsfiles tussen het ‘Cowboy Henk’-rondpunt en het rondpunt aan Evolis te kunnen omzeilen door langs de kleine wegen, de Morinnestraat en de Winkelstraat, tot in Zwevegem te rijden. Het probleem doet zich volgens de buurtbewoners al enkele jaren voor, maar sinds het begin van de asfalteringswerken op de E17 op maandag 19 augustus is het aanzienlijk erger geworden.

Net daarom trekt Steven Vandenabeele, die in een relatief smal stuk van de straat woont, nu samen met vele andere buurtbewoners aan de alarmbel. “Het is echt al vier à vijf jaar een probleem en we klagen het al even lang aan”, schetst Vandenabeele de situatie. “Zo zijn er auto’s die hier aan veel meer dan de toegelaten 50 kilometer per uur voorbij vlammen, wat het heel gevaarlijk maakt voor kinderen om nog buiten te spelen. Er is ook geen politiecontrole daarop.”

Platgereden huisdieren

“Daarnaast rijden er hier ook veel vrachtwagens. Onlangs haperde er zelfs eentje aan de kapel op het kruispunt tussen de Morinnestraat en de Baaistraat. Ook de velden van de boeren sneuvelen. Op sommige stukken is er tot twee meter in het veld gewas platgereden. En dan zijn er ten slotte nog verschillende huisdieren van buurtbewoners die platgereden zijn.”

Voor Steven en de buurtbewoners is het genoeg geweest (Foto Kurt De Schuytener)
Voor Steven en de buurtbewoners is het genoeg geweest (Foto Kurt De Schuytener)

Genoeg redenen om actie te ondernemen dus, aldus de buurt, zeker sinds de werkzaamheden aan de E17. Op woensdagochtend belde Steven Vandenabeele met de politiezone Vlas om het nogmaals aan te kaarten. Die raadden hem aan om het stadsbestuur nogmaals te contacteren, alsook de pers. Kortrijks schepen van Mobiliteit Axel Weydts (Vooruit) diende hem, en ons, ondertussen van hetzelfde antwoord.

Eenrichtingsverkeer

“In overleg met de gemeente Zwevegem gaan we, voor de duur van de werken op de E17 die nog duren tot eind augustus, bijkomende maatregelen nemen”, verzekert Weydts. “Er komt een tijdelijk eenrichtingsverkeer op het traject Winkelstraat-Morinnestraat, net zoals bij de werken aan de Cowboy Henk-rotonde. We hebben ook gevraagd aan het Vlaams Gewest om zo snel mogelijk contact op te nemen met Waze (gps-navigatieapplicatie die telkens de snelste weg probeert aan te duiden, red.). Blijkbaar wordt iedereen door de app die richting uitgestuurd, terwijl dat zeker niet de bedoeling is.”

“De werken aan de E17 moeten klaar zijn voor 1 september. Tegen dan zou de situatie al terug beter moeten zijn. We agenderen dit op de verkeerscommissie voor een oplossing op lange termijn.” Steven zegt dat dat zou gaan over de verkeerscommissie van 3 september. Zelf vindt hij dat de zaak wel iets dringender mag worden opgelost. Hij geeft aan dat de straat ook door de schoolgaande jeugd wordt gebruikt en dat de situatie vanaf september dus nog iets nijpender kan worden. “Het is spijtig dat men nu pas in actie schiet, terwijl we al vijf jaar aangeven dat het een probleem is”, is hij duidelijk. Dat de straat op korte termijn eenrichtingsverkeer wordt, vindt hij wel een goeie maatregel.

Vrachtwagen als wekker

Maar wat denkt de rest van de buurt nu? We deden ’s avonds een rondvraag en de zorgen lijken door de meesten gedeeld te worden. Niet iedereen denkt dat het nu erger geworden is door de werken aan de E17, maar dat er al jaren overmatig sluipverkeer is, staat buiten kijf. “Sinds de straat terug tweerichtingsverkeer is (vroeger was het gedurende een bepaalde periode eenrichtingsverkeer, red.), is het terug erger geworden”, zegt een koppel die in het Kortrijkse gedeelte van de straat woont. “De straat is niet gemaakt voor dit drukke verkeer.”

“Op de ergste momenten is er vertraagd sluipverkeer van de kerk van Zwevegem (via de Winkelstraat, red.) tot de kapel in de Morinnestraat”, klinkt het bij een ander koppel. “Ik zou zeggen dat het piekt tussen 7 uur ’s ochtends en 8 uur 15 en half vijf en half zes ’s avonds. Soms word ik zelfs gewekt om half zes doordat er vrachtwagens voorbij rijden.” Die vrachtwagens zouden blijkbaar onderweg zijn naar een landbouwer iets verderop. Alle buurtbewoners waarmee we in gesprek gingen kaartten ook aan dat het te gevaarlijk is geworden om hun kinderen nog op straat te laten spelen in de voordien rustige buurt.

“Wat mij het meest opvalt, is het feit dat de hoffelijkheid, of soms toch alleszins het verkeersinzicht, verdwenen is”, klinkt het bij een man. Zijn vrouw vult aan: “Ik stond eens achter twee auto’s die elkaar moesten kruisen op een smal stuk waar je maar met één auto langs kan. Geen enkele wagen wou wijken en ik heb rechtsomkeer gemaakt. Ik vermoed dat ze daar een halfuur zo gestaan hebben.”

Langwater

Rijden op opritten, platgereden gewassen van landbouwers, het gedreun van de drempel waar men over rijdt… De meesten noemen dezelfde problemen. Toch is er één zorg die erbovenuit springt: de plannen voor de nieuwe verkaveling genaamd Langwater. Dit nieuw stedelijk woongebied komt op een deel landbouwgrond langs de Morinnestraat en is in drie stukken gefaseerd. Die eerste fase is al rond en zo staan er al een aantal huizen. In totaal komen er over de drie fasen een klein honderdtal woningen.

“Door de plannen met Langwater zullen wij hier na 43 jaar verhuizen”

“Wij wonen hier al 43 jaar in wat vroeger een heel rustige straat was. Als het sneeuwde in de winter had het hier iets weg van een langlaufbaan”, reageert een koppel op de plannen. “Die mooie groene, open ruimte zal nu verdwijnen voor woongebied. Vroeger woonden we hier graag, maar eens het project hier rond zal zijn, zullen wij verhuizen. Het is jammer dat er niet geluisterd wordt naar ons.”

Op 30 november 2023 was er wel een infomarkt in de Kulak over, onder andere, de plannen. Daar konden buurtbewoners hun zorgen uiten. De andere mensen waarmee we spraken haalden overigens ook aan dat de drukte in de straat enkel zal verhogen door de nieuwe wijk. Er zou maar één in- en uitgang voorzien zijn. De ingang ligt in de Morinnestraat.

Vergunning

De omgevingsvergunningsaanvraag voor de tweede fase van Langwater is goedgekeurd op de Kortrijkse gemeenteraad van 8 juli. Sinds 5 augustus plakt de beslissing ook op de plek waar die tweede fase zal worden uitgevoerd. Een buurtbewoner meent dat dat tweede deel van het project zou kunnen aanvangen binnen een korte twee jaar. Wat er met de Morinnestraat op lange termijn gebeurt, wordt dus alleszins binnenkort op de verkeerscommissie beslist. Wordt vervolgd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier