Fietsers krijgen voortaan meer tijd om de N31 Expresweg in Brugge te dwarsen
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de tijdsspanne waarop de fietsers het kruispunt van de Gistelse Steenweg met de N31 Expresweg in Sint-Andries kunnen dwarsen verdubbeld. Eerder deze week klaagde de Fietsersbond Brugge in KW de gevaarlijke situatie aan.
Volgens de Brugse Fietsersbond is het aangepaste kruispunt van de Gistelsesteenweg met de N31 Expresweg in Sint-Andries onveilig voor fietsers. De oversteektijd van de conflictvrije lichtenregeling is te kort voor deze zwakke weggebruikers.
Na de recente aanpassing aan de verkeerssituatie aan het kruispunt van de Gistelsesteenweg met de N31 Expresweg in Sint-Andries kreeg de Fietsersbond Brugge veel opmerkingen van bezorgde fietsers.
Lichtenregeling
Voorzitter Geert Demeyere legt uit: “Er werd op dit kruispunt een extra afslaande autostrook werd gecreëerd. De lichtenregeling voor de fietsers werd aangepast zodat ze conflictvrij de ventwegen langs de expresweg kunnen dwarsen. Dat is inderdaad veiliger dan voordien, maar het valt op dat de oversteektijd zeer beperkt is.”
“Zo kan je bij groen licht ter hoogte van de garage Volvo naar de andere kant rijden, maar het tweede verkeerslicht schakelt zeer snel naar rood. Je kan dus niet in één groenfase de beide ventwegen dwarsen. Vele fietsers doen het bewust of onbewust bij de roodfase.”
Fietspaden
De Fietsersbond Brugge wees het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in een brief op deze onveilige toestand. Aanvankelijk wou AWV niet op deze vraag ingaan, maar deze week kwam het agentschap tot inkeer. Na ons eerder artikel?
Geert Demeyere en vele fietsers halen opgelucht adem. Nog niet alle problemen zijn opgelost. De Fietsersbond Brugge hekelde ook de erbarmelijke toestand van de fietspaden langs de Gistelsesteenweg: “Op diverse plaatsen zijn er diepe groeven tussen de verschillende betonstroken en de loszittende kasseitjes naast het fietspad en de rijweg zijn ook niet ideaal wanneer je een fietser dwarst op het fietspad.”
Veiligheid
“AWV geeft wel toe dat de situatie van het fietspad niet meer in optimale staat is. Lokale herstellingen aan de diepe groeven zijn inmiddels uitgevoerd. Maar helaas is de huidige toestand zelfs nog erger dan voorheen. Wat de losliggende kasseitjes betreft, werd her en der een kleine en zeer amateuristische herstelling uitgevoerd. Alerte fietsers die hierover opmerkingen maakten, kregen zelfs de (cynische?) reactie dat men pas in actie zal schieten als de verkeersveiligheid in het gevaar komt…
“Nochtans is de fietsveiligheid volgens Vias een gedeelde verantwoordelijkheid van wegbeheerders en weggebruikers. De wegbeheerder moeten zorgen voor een goede, herkenbare fietsinfrastructuur, met voldoende ruimte voor de steeds groter wordende variëteit aan fietsers”, aldus Geert Demeyere.
Heraanleg?
In het antwoord van AWV aan de Fietsersbond Brugge wordt vermeld dat een vernieuwing van het fietspad nog niet op de planning staat. “Nochtans werd op de infomarkt van 21 maart 2023 al heraanleg van de Gistelsesteenweg vanaf de N31 tot aan de Platse voorgesteld”, zegt de woordvoerder van de Fietsersbond.
Volgens Geert Demeyere is het budget voor fietspaden in West-Vlaanderen nog niet opgesoupeerd: “Desondanks blijven talrijke fietspaden langs de gewestwegen er gevaarlijk en oncomfortabel bijliggen en zullen de vooruitstrevende fietsambities voor Vlaanderen van minister Lydia Peeters uit 2023 zeker niet gehaald worden voor 2040!”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier