N-VA-fractieleider Sanne Vantomme vindt het jammer dat het fietsplan niet langer besproken kon worden. “Ik heb de indruk dat alles door ons strot geduwd wordt in plaats van ideeën te laten rijpen. Ook in de mobiliteitscommissie is er geen unanimiteit er werd zelfs voor het eerst in tien jaar gestemd. Wat ben je met een fietsveilig centrum als de weg ernaartoe erbarmelijk is?
“Dat men beide centra van Wervik en Geluwe fietsvriendelijk wenst te maken daar hebben we geen probleem mee. Maar het gaat te ver en is er te weinig aandacht voor bepaalde zaken. We vinden fietsstraten in schoolomgevingen en op plaatsen waar het zeer smal is goed, maar toch niet het volledige centrum? Ik heb de indruk dat men de autobestuurders wenst weg te pesten in het centrum. Wat ben je trouwens met een fietsveilig centrum als je als fietser bijna verongelukt omdat de wegenis of het fietspad erbarmelijk is?”
“Het invoeren van fietsstraten in 36 straten in Wervik is niet realistisch”, zegt ook Tom Durnez van oppositiepartij CD&V. “Dat dit in de omgeving van scholen gebeurt, is goed. Maar naast de fiets heeft de voetganger, de automobilist ook zijn plaats in het centrum. Het plan is nu gefocust op het weren van auto’s. Wij willen een ‘en-en-verhaal’.”
Fietssuggestiestroken
“Wat op vandaag totaal ontbreekt is een doorleefd mobiliteitsplan. Het laatste plan dateert van 2010. Vele jaren, studies en facturen later hebben we nog steeds geen degelijke visie. We zouden eerst fietssuggestiestroken moeten aanbrengen in de straten, vervolgens alle straten herstellen en verkeersremmende maatregelen aanbrengen, dan tot slot fietsstraten invoeren in alle schoolomgevingen. Daarna kunnen we eens spreken over fietszones.”
“Het standpunt van handelaars was duidelijk, en politici hebben dat meegenomen”
– Wim Deprez (Krantenwinkel Krant & Co)
“Ondertussen is meer politie nodig want verkeerd geparkeerde wagens met onder meer Franse nummerplaten zorgen voor onveilige situaties. De invoering van de zone 30 is nooit deftig afgerond noch geëvalueerd geweest. Het plan van de fietszone in 36 straten zal hetzelfde lot beschoren zijn : zonder controle zal dit hier in Wervik het Wilde Westen worden. In heel dit verhaal is voor CD&V de inwoner de grootste expert. Deze wordt totaal genegeerd tot op vandaag. Ook Unizo gaf een negatief advies. Dit als bestuur dan doordrukken is je bevolking niet respecteren.”
Sint-Medardusstraat
In de Sint-Medardusstraat en Vlamingenstraat, waarvoor eerst eenrichtingsverkeer gepland was, mogen de auto’s in beide richtingen blijven rijden. Een goede zaak, vinden de handelaars. “Ik ben alvast blij”, reageert Wim Deprez van de krantenwinkel Krant & Co aan de overkant van de Sint-Medarduskerk. “Eénrichting was een denkpiste maar ik denk niet dat ze dat gingen riskeren . Gelet op de passage vanuit Frankrijk is er geen ander alternatief. Eénrichtingsverkeer hier voor mijn deur zou totaal zinloos zijn. Destijds ben ik geweest naar de vergadering van de handelaars in ’t Kapoentje. Het ging er toen ferm aan toe en het standpunt van de handelaars was duidelijk. De politici hebben dat meegenomen in hun achterhoofd.”
“Over de fietszone wordt er in de winkel vaak gepraat. Geen fietser mogen inhalen, zal zorgen voor frustraties. Maar voor de veiligheid van de kinderen, vind ik dat wel goed. Bijvoorbeeld de Leiestraat is nu te smal.”
Sedert enkele maanden is het ook in de Sint-Medardusstraat blauwe zone. “Voor mij is dat dag en nacht verschil want nu is er parking voor de klanten”, aldus Wim.
Ook de Vlamingenstraat blijft twee richtingen. “Uitstekend, chapeau”, aldus Gerda Biesbrouck van de stoffenwinkel Trifolium. “Zowel voor de Fransen, voor kinderen op weg naar de scholen en het stadhuis is het een pluspunt dat er geen éénrichtingsverkeer komt. De fietszone? Geen probleem mee. Iedereen zal zich wat moeten aanpassen.”
(EDB/foto LVW)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier