Koksijde rolt fietsbeleidsplan uit met meer autoluwe fietsroute, fietsstraten en een fietstunnel

De Pylyserlaan is een mooi voorbeeld van een fietsstraat. © MVQ
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Al jaren levert Koksijde heel wat inspanningen om de ‘stalen ros’ te promoten en iedereen aan te zetten om meer te fietsen. Er werd geïnvesteerd in veilige fietspaden, deelfietsen, fietsstraten… Met de uitrol van een heus fietsbeleidsplan gaat de gemeente nog een stap verder.

“Dat plan zorgt voor een uitgewerkte visie over alles wat met fietsen te maken heeft”, zegt burgemeester Marc Vanden Bussche. “Zo wordt langs de kust, van Nieuwpoort tot De Panne, een 10 km lange route uitgebouwd langs autoluwe straten. Het wordt ook gemakkelijker om je fiets te parkeren bij de Zeedijk en de handelsstraten.”

Fietscultuur

“We zetten onze schouders onder een echte fietscultuur en werken daarvoor samen met de scholen. De herbestemming van de vliegbasis biedt nieuwe mogelijkheden, zoals een rechtstreekse fietssnelweg van Koksijde-Dorp naar Veurne. We zoeken ook een oplossing voor een optimale fietsontsluiting van de site Ten Bogaerde. En natuurlijk blijft Koksijde gastgemeente voor nationale en internationale fietsevenementen.”

“We zijn er trots op dat Koksijde al veel in de prijzen is gevallen als beste fietsgemeente, onder meer met onze verscheidene fietsstraten. En er komen er nog meer! Ook met het project deelfietsen bewijst onze gemeente dat we een toonaangevende rol spelen op fietsvlak.”

Fietstunnel N8 en extra fietsstraten

Schepen van mobiliteit Guido Decorte heeft nog meer initiatieven in petto: “In het kader van de ontwikkeling van de militaire basis is een veilige oversteek aan de N8 Ten Bogaerdelaan nodig. Er wordt een nieuwe fietsroute ontwikkeld vanaf Koksijde-Dorp via de vliegbasis naar Ten Bogaerde en naar de Svinkxstraat. Dit komt de bereikbaarheid van de site Ten Bogaerde ten goede.”

“Een fietstunnel zou een ideale oplossing zijn. Die tunnel zal voor een unieke beleving zorgen als je de landingsbaan oprijdt. Verder wordt er voor de fietser een hoofdas uitgebouwd doorheen de gemeente van Nieuwpoort tot De Panne. Deze route is zowel geschikt voor de recreatieve als voor de functionele fietsser en ze biedt een veilig en aantrekkelijk alternatief voor de grote assen (de kustbaan N34 en de N369 via de dorpen).”

“Daarom willen we omwegen beperkt houden en zullen extra fietsstraten worden ingevoerd. De as Pylyserlaan–Abdijstraat–Van Maldeghemstraat blijft behouden en wordt uitgebreid met de Piet Verhaertstraat, Loze Vissertjespad, Parnassiusstraat, Tennislaan, Rubenslaan, Pannelaan, Noordzeedreef, Duinenkranslaan en Ranonkellaan. Alle fietsstraten krijgen hetzelfde uitzicht zodat weggebruikers die gemakkelijk herkennen.”

Fietsstallingen in de winkelstraten?

De gemeente zal onderzoeken of er mogelijkheden zijn om extra fietsstallingen in winkelstraten te voorzien. “Naast meer stallingen is het ook nuttig om een paar grote(re) te voorzien voor wie met de fiets naar zee komt”, merkt schepen Decorte op.

“Die worden uitgerust met extra’s zoals opladers, fietspompen en herstelmogelijkheden. Verkeersveiligheid is en blijft een speerpunt. Zowel infrastructureel als via sensibiliseringsacties en verkeerslessen. De gemeentelijke diensten analyseren alle beschikbare data: de verkeersongevallen met fietsers, politiecontroles, fietsgraveeracties, de week van de mobiliteit, beleid rond weesfietsen en meer dienstverplaatsingen per fiets.”

(MVQ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier