Fietersbond houdt actie op nieuwe “fietsring”: “Hier zijn extra ingrepen nodig”

© TP
Redactie KW

Ieper heeft sinds een paar jaar een fietsring op papier, maar de Fietsersbond wil deze ook snel in de praktijk zien. Voor hun jaarlijkse applausactie verkozen ze een precair kruispunt op de fietsring. “De bestaande infrastructuur leidt tot onveilige situaties.”

Bravo vo de velo, hoe bezuh!” De Fietsersbond hield maandag hun jaarlijks applaus voor fietsers in heel het land naar aanleiding van Wereldfietsdag. In Ieper vatte de lokale afdeling van de Fietsersbond post aan het kruispunt van de Diksmuidestraat met de Hoge Wieltjesgracht. “Dankzij ons enthousiast team kregen heel wat fietsers een hartverwarmend applaus”, vertelt Johan Vanhaverbeke, voorzitter van de Ieperse Fietsersbond. “Met ons applaus steken we hen een hart onder de riem en moedigen we hen aan: blijf fietsen, want het is gezond, tof, goedkoop en je komt vaak vlugger vooruit dan met de wagen. En met een knipoog naar dit en volgend stadbestuur vragen we ook dat het voor de fietser veiliger zou worden in onze mooie stad.”

Mobiliteitsplan

Het gekozen kruispunt bevindt zich op de zogenaamde fietsring, een traject voor fietsers uit het Ieperse mobiliteitsplan dat een paar jaar geleden werd bekendgemaakt. “Op dit kruispunt komen veel fietsers voorbij”, stelt Vanhaverbeke vast. “We hebben hier heel wat dingen gezien die eigenlijk niet veilig zijn. Het is de bestaande infrastructuur die leidt tot deze onveilige situaties. De fietsring zit nog in studie en er is het wat werk om deze optimaal te krijgen.”

Suggesties

Vanhaverbeke geeft alvast enkele suggesties. “Trager autoverkeer op de Diksmuidestraat, een verkeersplateau om de oversteek vanuit de Masscheleinlaan te verbeteren, een uitbreiding van de zone 30 en een voorrang van rechts invoeren op het kruispunt om het verkeer bijkomend te vertragen. De fietsring is een goede zaak, maar we vinden veilig fietsen naar en in de stad minstens even belangrijk.”

“Op deze locatie zijn op korte termijn geen aanpassingen gepland”, zegt burgemeester Emmily Talpe, die bevoegd is voor mobiliteit. “Er zijn al een aantal aanpassingen uitgevoerd in functie van de fietsring, waaronder een aangepaste oversteek op de Rijselstraat en een aangepaste verharding ter hoogte van de Leopold III-laan. Deze locatie wordt nog verder onderzocht.”

Fietsongeval burgemeester

Talpe was onlangs slachtoffer van een ongeval met haar fiets. “Ik heb een ferme val gemaakt met mijn elektrische fiets”, zo verklaarde ze via sociale media haar publieke afwezigheid van de voorbije weken. “Drie barsten aan de kaak en oogkas, blauw en gezwollen… het kon erger maar het was serieus schrikken hoe rap zoiets gebeuren kan. Een fietshelm heb ik niet. Niet nodig, dacht ik zoals velen, maar daar denk ik nu wel anders over. Een oprechte oproep om altijd een helm te dragen, hoe kort de rit ook is. De tumelette heb ik aan mezelf te wijten, te snel een bocht genomen.” (TP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier