In september gingen de voorbereidende werken van het eerste deel van De Groene Verbinding van start. Ondertussen zijn in dit toekomstig park de funderingen van het fietspad aangelegd en start de groenaanleg. De groene fietsverbinding die al gerealiseerd is tussen het Astridpark en de Molenstraat wordt zo doorgetrokken over de Heulebeek richting de Warande. De zone tussen de Molenstraat en de Bozestraat zou tegen volgende zomer af moeten zijn.
De akkers tussen Molenstraat – Bozestraat en Heulebeek werden aangekocht door Stad Kortrijk. Oorspronkelijk dienden ze als reservatiestrook N50c voor gemotoriseerd verkeer (een verbindingsweg tussen de binnenring R36 en buitenring R8, red.), maar inmiddels kregen deze gronden een nieuwe bestemming aan de hand van een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De Bozestraat deelt het toekomstig park op in twee zones. Het gedeelte tussen de Molenstraat en de Bozestraat zal meer in functie staan van wijk- en buurtgroen. Hier worden op dit moment 103 hoogstambomen aangeplant: 68 zwarte populieren, 21 wintereiken en 14 winterlindes. “Meer natuur is goed voor alle Heulenaren”, zegt Maxim Veys, schepen van Natuur en Klimaat (Vooruit). “In een volgende fase zal het noordelijke gedeelte tussen de Bozestraat en de Heulebeekvallei ingericht worden als een zone waar natuurwaarden zich verder kunnen ontwikkelen en aansluiten op het bestaande hoogwaardige groen in de Heulebeekvallei”
“In 2019 maakten we bewust de keuze om deze gronden van 4 ha aan te kopen voor 2,3 miljoen euro voor de aanleg van De Groene verbinding”, pikt Wout Maddens (TBSK), schepen van Stadsvernieuwing, in. “Met de aanplant van de bomen zien we vandaag deze visie als een realisatie op het terrein. Tegen midden deze zomer is de zone tussen de Molenstraat en de Bozestraat afgewerkt. In april volgt de herinrichting van de Bozestraat met een verkeersplateau en wegversmallingen, als voorbereiding op het volgende traject. De verdere aanleg richting Watermolenwal en Izegemsestraat start in 2028, samen met de bouw van de nieuwe fietsbrug over de Heulebeek. Een gezamenlijke investering met de provincie van 5 miljoen euro.”
Door het groengebied loopt ook de fietscorridor die de verbinding zal maken tussen de Molenstraat en Watermolenwal. De fietsverbinding, die start vanuit het Astridpark via Molenstraat, zal zo door de twee nieuwe groengebieden lopen. Er komt een vier meter breed dubbelrichtingsfietspad dat aftakt naar de verschillende aangrenzende wijken Leiaarde, Vlaschaard en Waterhoek.
Een nieuwe fietsbrug over de Heulebeek maakt de verbinding vanuit het park naar de Hoge Dreef in Heule en sluit aan op het bestaande Warandepad. De brug zelf wordt een nieuw uitkijkpunt dat uitzicht geeft over het beschermde natuurlijke landschap van de Heulebeekvallei. Naast het fietspad komt een twee meter breed wandelpad.
De Bozestraat krijgt een verkeerveilige inrichting met een verkeersplateau ter hoogte van het kruispunt. Op korte afstand voor en na het verkeersplateau worden bijkomend wegversmallingen ingericht om het verkeer extra af te remmen. De bestaande fiets- en voetpaden langs de Bozestraat worden gescheiden van de rijweg door een groene berm. Hierdoor wordt de parkstructuur ook visueel doorgetrokken over de Bozestraat. In een volgende fase deze legislatuur komt de verdere aantakking naar de Izegemsestraat.
Met deze nieuwe fiets- en wandelverbinding maken we het groengebied niet alleen mooier, maar ook toegankelijker voor iedereen
“Met deze nieuwe fiets- en wandelverbinding maken we het groengebied niet alleen mooier, maar ook toegankelijker voor iedereen”, zegt Mobiliteitsschepen Trui Steenhoudt (N-VA). “Het brede dubbelrichtingsfietspad, het comfortabele wandelpad en de verkeersveilige inrichting van de Bozestraat zorgen voor vlotte en veilige mobiliteit. Zo verbinden we de omliggende wijken en versterken we de leefkwaliteit.”
Verdere timing
Na de kerstperiode wordt verder gewerkt aan het betonnen fietspad en worden de wandelpaden in halfverharding aangelegd. Vanaf april 2026 wordt het knooppunt Bozestraat ingericht. Tegen het zomerverlof 2026 zal de verbinding in gebruik kunnen genomen worden. De werken in deelgebied Molenstraat-Bozestraat kosten 786.499 euro, waarvan 229.180 euro gesubsidieerd door de provincie West-Vlaanderen (via het Fietsfonds, red.). Wegenbouw Ockier uit Kuurne voert de werken uit.