Extra IC-verbinding Kortrijk-Schaarbeek, nieuwe P-treinen tussen Blankenberge en Kortrijk
Een nieuw station in Anderlecht en meer vroege en late treinen rond de steden. Dat zijn enkele blikvangers van de nieuwe dienstregeling van de NMBS, die op zondag 13 december gelanceerd wordt. De spoorwegmaatschappij belooft dat er tegen 2023 zowat 1.000 extra treinen rijden per week, waarvan meer dan 400 vanaf 13 december. Zo komt er een extra IC-verbinding Kortrijk-Schaarbeek en zijn er nieuwe P-treinen tussen Blankenberge en Kortrijk.
De dienstregeling van de treinen wordt elk jaar aangepast op de tweede zondag van december. Meestal gaat het om kleine wijzigingen, maar om de drie jaar wordt de dienstregeling grondig bijgewerkt.
Dat laatste is ook dit jaar het geval. De uitbreiding verloopt wel in verschillende fases, afhankelijk van de beschikbare infrastructuur, het treinmaterieel en het personeel. De bedoeling is dat er tegen 2023 1.000 extra treinen rijden per week, waarvan ongeveer 200 tijdens het weekend.
Kortrijk
Vanaf 13 december zullen er al meer dan 400 extra treinen rijden, bevestigt de NMBS. Op werkdagen komt er bijvoorbeeld een extra IC-verbinding Kortrijk-Schaarbeek, komen er bijkomende snelle verbindingen tussen Brussel en Leuven tijdens de ochtend- en de avondspits, en zijn er nieuwe P-treinen tussen Blankenberge en Kortrijk.
Voorts wordt er een nieuw station geopend in Anderlecht (op de Bergensesteenweg, vlakbij de Ceria-campus) dat bediend wordt door de S3 Zottegem-Brussel-Dendermonde, ook tijdens het weekend. En op zaterdag zijn er extra late treinen van en naar Gent-Sint-Pieters.
Reizigers kunnen in de routeplanner van de NMBS opzoeken of er gevolgen zijn voor hun traject vanaf 13 december.
Zeebrugge
In het weekend rijden de L-treinen Gent-Sint-Pieters – Brugge – Zeebrugge-Strand voortaan elk uur tussen Brugge en Zeebrugge-Strand. Op werkdagen rijden de IC-treinen De Panne – Gent ook tijdens de schoolvakanties tot Antwerpen.
Als ook alle in een latere fase geplande uitbreidingen een feit zijn, zullen alle treinen samen op jaarbasis 3,77 miljoen kilometer meer afleggen dan tijdens het huidige vervoersplan. Dat komt neer op een uitbreiding van het treinaanbod met 4,7 procent.
“Over een paar jaar zullen we ondanks de toename van het telewerken opnieuw aan het recordaantal reizigers van 2019 zitten ( 253,4 miljoen binnenlandse reizigers, red. ) en horizon 2030 gaan we uit van een groei van meer dan 15 procent”, zegt NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir in een persbericht. Ze wil de komende jaren focussen op stiptheid, sanitaire maatregelen, comfort, toegankelijkheid en aanbod.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier