Eenrichtingsverkeer in de Warande in Zwevezele blijft

Het omgedraaide eenrichtingsverkeer in de Warande heeft blijkbaar nadelen, maar voorlopig wordt daar niets meer aan gedaan. © Google Maps
Georges Gielen
Georges Gielen Medewerker KW

Enkele maanden geleden – tijdens de gemeenteraad van 27 mei – werd beslist om het éénrichtingsverkeer in de Warande in Zwevezele te wijzigen van wijzerzin naar tegenwijzerzin. Raadslid Martine Devisscher (Burgerbelangen) liet tijdens de jongste gemeenteraad weten, dat sommige bewoners niet zo gelukkig zijn met die maatregel. Burgemeester Lieven Huys (CD&V) relativeerde de zorgen en deelde mee, dat er niets meer aan verandert.

“Bewoners die (zware) boodschappen aan hun huis willen uitladen en daarop hun wagen in de garage willen stallen, moeten nu noodgedwongen extra rondrijden vanuit de Tramstraat naar de Bruggestraat om via de Markt terug te keren”, stelde Devisscher. “Want achteruit rijden mag immers niet.” Ze vroeg zich af of dit een tijdelijke maatregel is, of er met de betrokken bewoners een bevraging kan georganiseerd worden en of de signalisatie duidelijker kan opgesteld worden. Want die is, voor wie in de Tramstraat rijdt, zo goed als onzichtbaar.

Definitief

Burgemeester Lieven Huys kwam met een ontnuchterend antwoord. “De maatregel is goedgekeurd in de gemeenteraad en dus definitief”, stelde hij. “Een bevraging lijkt me niet nodig, vermits de vraag om de verkeersrichting te wiizigen van de bewoners zélf kwam. En wat die boodschappen betreft: het gaat maximaal om 50 tot 100 meter. Wij hebben in ieder geval nog geen vraag in die zin ontvangen.”

Alles blijft

Het verkeer dat vroeger uit de Warande kwam, had vóór de wijziging voorrang van rechts op de Tramstraat, maar dat werd vanwege de verkeersveiligheid omgedraaid. Naar verluidt heeft Wegen en verkeer de signalisatie aangepast en wensen die niets meer te veranderen, omdat het om lokaal verkeer gaat. “Wij volgen die logica”, aldus Huys. “Het gaat hier inderdaad om lokaal verkeer. Wie daar moet zijn, kent de situatie en heeft die signalisatie eigenlijk niet nodig.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier