Doen bollen op voetpaden meer kwaad dan goed?
Op de hoek van het kruispunt van de Singellaan en de Stationsstraat zorgde de plaatsing van halve bollen om de verkeersveiligheid te bevorderen voor de nodige deining.
Niet enkel op sociale media maar ook tijdens de gemeenteraad werd het een gespreksonderwerp met voor- en tegenstanders. De halve bollen werden er geplaatst om de voetpaden extra te beschermen. Niet zelden rijden vrachtwagens of lijnbussen gedeeltelijk op het voetpad om de bocht beter aan te snijden. Na alle commotie op de sociale media kwamen al snel de eerste slachtoffers. Wie met zijn auto aan een van die bollen hapert, kan aanzienlijke schade aan het voertuig oplopen. Vandaar ook de vraag van gemeenteraadslid Jan Lokere (Groep 21) om de opstelling toch eens goed te bekijken. “We begrijpen dat de veiligheid van de voetgangers erg belangrijk is, maar die bollen zullen meer kwaad doen dan goed”, opende Lokere zijn betoog. “Als een auto zich een klein beetje misrekent, loopt hij onmiddellijk veel schade op. Vanuit sommige auto’s zijn de bollen zelfs onzichtbaar vanop de bestuurderspositie. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?”
Schepen van Openbare Werken Mieke Debergh (Allen 8830) gaf uitleg. “Paaltjes plaatsen was geen optie want die worden anders maandelijks omver gereden. We hebben die bollen geplaatst om de voetpaden extra te beschermen. Wie tegen de bollen rijdt, rijdt eigenlijk op het voetpad. Ondertussen hebben we al een aanpassing doorgevoerd, waardoor de bollen 20 centimeter zijn opgeschoven zodat er ook geen fietsers aan kunnen haperen. Verder is het ook de bedoeling om de zichtbaarheid te verbeteren door bijvoorbeeld reflectoren op te hangen. Vooral ‘s avonds of ‘s nachts is de zichtbaarheid van de bollen minder. Maar we blijven de situatie verder opvolgen.” (JT)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier