Document van infrabel voorziet nog slechts twee spoorwegovergangen in Wevelgem

© gf
Stefaan Lernout

Groen Wevelgem kreeg een document in handen “Streefbeeld overwegen Wevelgem”, dat een toekomstvisie biedt hoe Infrabel het spoorwegverkeer in de toekomst ziet. Geen overwegen meer, wel nog twee tunnels voor het auto- en fietsverkeer. Een visie die volledig ingaat tegen de mobiliteitsplannen van Wevelgem of omliggende gemeenten. Burgemeester Seynhaeve kent de dromen van Infrabel maar beklemtoont dat die niet realistisch zijn.

Je zou kunnen vermoeden dat het om een late 1 aprilgrap gaat, maar de gedetailleerde uitwerking van dit visionair document van Infrabel en TUC-rail bewijst het tegendeel. Het document “Streefbeeld overwegen Wevelgem” is gedateerd 31 augustus 2021, het is niet duidelijk wanneer de gemeente Wevelgem het in handen kreeg. Of wat de actualiteitswaarde is.

Verbijstering

“Dit document kwam ter sprake toen er rond het mobiliteitsplan werd gedebatteerd in de Meense gemeenteraad van september”, vertelt Carlo De Winter (Groen). “Tot dan hadden we geen weet van eventuele plannen van Infrabel. Het document kregen we ter inzage nadat we het opvroegen bij de gemeente Wevelgem. Het sloeg ons met verbijstering!”

Verbijstering is hier wel op zijn plaats. In plaats van de huidige zes overwegen is er in de toekomstvisie van Infrabel en TUC Rail plaats voor slechts twee plaatsen waar het verkeer de spoorweg zal kunnen dwarsen. Dan nog enkel via een tunnel, één ter hoogte van het vliegveld, een in de Moorselestraat.

“Waar Infrabel een tunnel plant staat er ondertussen een zwembad”

“Dat bewijst duidelijk dat de makers van dit document de ontwikkeling ter plaatse al een tijdje niet hebben opgevolgd”, vervolgt Carlo De Winter. “Waar ze de tunnel van de Moorselestraat plannen staat er ondertussen een zwembad. Bovendien voorziet het mobiliteitsplan van de gemeente Wevelgem precies daar een fietsverbinding naar het centrum. Dit voorstel voorziet nog een fietstunnel in de Lode De Boningestraat, maar uiteindelijk zouden fietsers heel wat moeten omrijden om op hun bestemming te geraken. Neen, de inhoud van dit document raakt kant noch wal. Het is wel eigenaardig dat we dit niet eerder onder ogen kregen. Sowieso vragen we volgende vrijdag in de gemeenteraad de visie van het gemeentebestuur op dit “Sfeerbeeld”.

De Groen fractie stelt zich heel wat vragen bij het visiedocument van Infrabel. Zo wordt in de Moorselestraat een tunnel gepland. V.l.n.r. Lien Vanderjeugt, Stijn Verslype, Arne Deflo en Carlo De Winter. (foto SLW)
De Groen fractie stelt zich heel wat vragen bij het visiedocument van Infrabel. Zo wordt in de Moorselestraat een tunnel gepland. V.l.n.r. Lien Vanderjeugt, Stijn Verslype, Arne Deflo en Carlo De Winter. (foto SLW)

In de nieuwe visie komen er twee tunnels, in de Moorselestraat en aan het vliegveld. En een tunnel enkel toegankelijk voor landbouwvoertuigen aan het Duits kerkhof. Behalve de Lode De Boningestraat waar een fietstunnel komt, zouden alle overwegen worden afgeschaft. Wordt vervolgt. Of toch niet?

Niet realistisch

Een gesprek met burgemeester Seynhaeve (CD&V) brengt duidelijkheid. “We kennen de visie van Infrabel, en die is zo weinig mogelijk overwegen”, aldus de burgemeester. “Voor hen is iedere overweg een mogelijk gevaar. Ze nemen al jaren hetzelfde standpunt in. Anderzijds hebben we met de burgemeesters van de verschillende gemeenten ook duidelijke taal gesproken, dat dit voor ons geen probleem is.”

“We zijn geen vragende partij om overwegen af te sluiten. Er zijn zoveel duizenden mensen die dagelijks de spoorweg over moeten naar school of naar het werk. De facto zijn tunnels onmogelijk in de centrumstraten van Wevelgem. Het is nu eenmaal de voornaamste bekommernis van Infrabel om zoveel mogelijk overwegen te sluiten. Maar dat is, hoe jammer voor hen ook, niet realistisch.”

(SL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier