De Lijn past vervoersplannen in januari aan, TreinTramBus kritisch

© De Lijn
Redactie KW

Op 6 januari zet De Lijn een belangrijke en grote stap in de realisatie van Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Begin januari zal 89 % van het nieuwe net ingevoerd zijn. Er komen 15 vervoerregio’s, waarvan vijf in West-Vlaanderen: Brugge, Oostende, Westhoek, Midwest en Kortrijk. In heel Vlaanderen worden ruim 3.000 haltes geschrapt. Er wordt gestart met flexvervoer (de opvolger van de belbus), vraagafhankelijk vervoer dat je reserveert via de Hoppincentrale (app, website en telefooncentrale). TreinTramBus reageert kritisch op de nieuwe dienstregeling.

De nieuwe vervoersplannen werden opgesteld en goedgekeurd door de lokale besturen voor hun regio binnen de 15 vervoerregioraden. In de afgelopen maanden werden de maatregelen van fase 2 verder besproken met alle lokale besturen en binnen de vervoerregioraden. De Lijn zal samen met de verschillende vervoerregio’s de transitie monitoren, evalueren en eventueel bijsturen waar nodig. De Lijn hanteert vier principes.

Principe 1: efficiënter en vraagvolgend

Met Hoppin wordt het netwerk vraagvolgend: het wordt sterker op verbindingen waar er grote vraag is naar openbaar vervoer. Hoppin streeft zo naar een efficiënter gebruik van de bestaande middelen door zich te concentreren op de routes waar de vraag het grootst is.

Dat betekent dat het nieuwe netwerk op verschillende locaties de routes optimaliseert: de bussen volgen niet langer een omweg door wijken waar slechts een beperkt aantal reizigers instappen, maar blijven op de hoofdwegen, waardoor ze sneller en effectiever meer reizigers kunnen bedienen. Daarnaast vult het nieuwe net gaten in het netwerk, door nieuwe of verbeterde verbindingen te creëren waar momenteel geen of te weinig openbaar vervoer beschikbaar is. Aanpassingen aan het netwerk hebben ook impact op de haltes.

Zo krijgt het stads- en streeknet van Kortrijk vanaf 6 januari een serieuze verbetering. De bussen tussen de buurgemeenten en Kortrijk zullen bijvoorbeeld frequenter en later rijden. Zo rijden de bussen richting Heule-Centrum, Bissegem plaats, Kortrijk Evolis en Kuurne voortaan om het kwartier in plaats van om het half uur.

En ook de bussen richting Moorsele, Harelbeke station en Zwevegem/Avelgem rijden vanaf 6 januari met een vaste cadans om het half uur. Er komt ook een nieuw avondaanbod op de assen van Kortrijk richting de buurgemeenten, op weekdagen en zondag met bediening tot 23 uur en op vrijdag en zaterdag tot middernacht.

(lees verder onder de afbeelding)

Principe 2: flexvervoer in heel Vlaanderen – duurzaam en inclusief

Op specifieke momenten en locaties waar het inzetten van een reguliere bus niet efficiënt is, komt flexvervoer vanaf 6 januari. Dit nieuwe aanbod werd uitgetekend, beslist en wordt gefinancierd met het budget voor vervoer op maat dat elke vervoerregio toegewezen kreeg van de Vlaamse overheid.

De huidige belbussen worden vervangen door het nieuwe flexvervoer. Dat flexvervoer zal uitgebreider zijn dan het huidige belbusaanbod, niet alleen omdat het een groter gebied bestrijkt en meer gemeentes bedient, maar ook een ruimere beschikbaarheid biedt. De flexbussen krijgen doorgaans bredere tijdsvensters waarin de reiziger kan rekenen op het vervoer.

Vanaf 6 december kan de reiziger zijn flexrit (voor een rit vanaf 6 januari) reserveren via de Hoppincentrale, zowel via de app, de website of telefonisch. Reserveren is mogelijk vanaf 30 dagen tot 30 minuten voor vertrek via de app of telefonisch. Alle tarieven en vervoerbewijzen van De Lijn zijn ook geldig op de flexbussen.

Principe 3: Hoppin is een gelaagd netwerk – beter verbonden en gecombineerd

Hoppin is een gelaagd netwerk. De trein, tram en bus blijven vaste waarden en worden nu nog beter op elkaar afgestemd. Flexvervoer en deelsystemen zijn een goede oplossing voor het voor- of natraject van de verplaatsing met het openbaar vervoer. Hoppin heeft bovendien de ambitie om belangrijke attractiepolen zoals ziekenhuizen beter bereikbaar te maken.

Principe 4: logische lijnnummering

Tot slot streeft Hoppin naar een overzichtelijker netwerk waarbij de bediening van een specifieke lijn eenvoudig te begrijpen is aan de hand van het lijnnummer. Daarom maakt De Lijn van deze gelegenheid gebruik om nieuwe lijnnummers toe te wijzen.

Een stadslijn met een hoge frequentie zal een enkel cijfer als lijnnummer krijgen. Streeklijnen, waarop je de hele dag kunt rekenen, krijgen twee cijfers. Functionele lijnen, zoals schoollijnen of lijnen die alleen tijdens de spitsuren rijden, krijgen drie cijfers. Tramlijnen worden voorafgegaan door het prefix ‘T’, of ‘M’ als ze ook ondergronds rijden.

Snellijnen krijgen het prefix ‘X’ (van expresslijn) en nachtlijnen herken je aan het prefix ‘N’. Deze hernummering wordt geleidelijk ingevoerd in overeenstemming met het faseringsschema. (PST)

Op de gemeentepagina’s op de website van De Lijn (www.delijn.be/gemeenten) vinden reizigers een overzicht per gemeente van alle aanbodsverbeteringen vanaf 6 januari 2024.

TreinTramBus vreest langere verplaatsingstijd

TreinTramBus is “genuanceerd kritisch” over de nieuwe dienstregeling die De Lijn vanaf 6 januari invoert op verschillende plaatsen in Vlaanderen. “We vrezen dat reizigers langer onderweg zullen zijn”, zegt de reizigersorganisatie op haar website.

De Lijn heeft de nieuwe dienstregeling online gezet. Op verschillende plaatsen gaat het om grondige wijzigingen. Her en der sneuvelen routes en haltes. Dat de communicatie er nu al is, is een “hele verbetering” tegenover de vorige aanpassingen in juli, vindt TreinTramBus.

“Bussen zullen uit dorpskernen blijven, omdat ze daar te veel tijd verliezen”, zegt de organisatie. “De reiziger moet daardoor wel een langere weg afleggen naar zijn halte. De bussen zullen dus sneller rijden, maar voor de reizigers zal de totale reistijd vaak langer zijn. Het zal voor sommige andere reizigers wel een stap vooruit zijn. Maar het is nog afwachten hoe groot de stap vooruit of achteruit zal zijn.”

TreinTramBus verwacht overigens dat sommige afgeschafte haltes uiteindelijk toch weer ingevoerd zullen worden. De organisatie roept reizigers op hun bevindingen te delen via haar meldpunt. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier