De Lijn kan knelpunten pas vanaf september aanpakken: “Het is nu wachten op extra budget”

Na lang wachten, kwam dan toch reactie op de brief die het gemeentebestuur naar De Lijn stuurde. © GJZ
Geert Vanhessche
Geert Vanhessche Medewerker KW

Begin dit jaar voerde De Lijn grote aanpassingen uit aan het buslijnennetwerk. Net als op andere plaatsen waren er nogal wat klachten bij de Zwevegemnaars. Het gemeentebestuur besloot daarop brief te schrijven naar De Lijn. Die kreeg nu pas gehoor: onder meer de overstap in Vichte en de verbinding tussen Sint-Lodewijk en Otegem zouden worden aangepakt.

Ondertussen zijn we enkele maanden verder en kwam er geen reactie van de vervoersmaatschappij. “Tot onze eigen frustratie kregen we geen antwoord op onze brief. Ik heb dan persoonlijk aangedrongen bij het afdelingshoofd van De Lijn. Bleek dat de brief een lange reis gemaakt had over Mechelen en Brugge om na zoveel weken in Kortrijk terecht te komen”, weet mobiliteitsschepen Dirk Desmet (CD&V) te vertellen.

Uiteindelijk werd de schepen uitgenodigd voor een gesprek. “Daar kregen we te horen dat men wel degelijk op de hoogte was van ons bemerkingen en dat ze in functie daarvan bijgestuurd hebben rond de capaciteitsproblemen die men had bij schoolritten.”

Ruimere bussen

Een van de grote knelpunten was de overstap in Vichte. “Daar hebben ze de tijdspanne verruimd voor het aansluiten zodat mensen makkelijker van de ene bus op de andere bus kunnen overstappen. Ook worden nu ruimere bussen ingezet. Klachten rond dit probleem zijn dan ook afgenomen.”

Nog volgens de schepen werden grote geledingsbussen besteld, maar zullen deze wellicht pas in september geleverd worden.

Een andere bezorgdheid is de verbinding tussen Sint-Lodewijk en Otegem. “We hebben enkele voorstellen gedaan, maar het antwoord was kort en bondig: geen budget beschikbaar. Het is nu wachten op extra budget van de minister, maar er werd al aangekondigd dat dit ten vroegste in september zal zijn.”

De schepen heeft dan aangedrongen om met de Flex-bussen een oplossing te bieden. “Daarrond waren in het begin ook problemen omdat men te weinig capaciteit had, zowel naar bussen als naar chauffeurs toe. Dit zou nu opgelost zijn. We hebben hier de afspraak gemaakt dat dit nu effectief zal opgevolgd worden door de mensen in die zone of ze effectief hun flex-bus krijgen.”

(Geert Vanhessche)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier