De Haan en Zuienkerke wijzen naar mekaar voor aanleg fietspad in Grotestraat
In het KW-dossier ‘Op het slechte pad’ kwam het fietspad in de Grotestraat als grote schandvlek uit de bus. Naar aanleiding hiervan wil de Zuienkerkse schepen Wim Cools nog eens de koe bij de horens vatten. Want de beloofde verbetering in de vorm van een tweerichtingsfietspad laat nu al meer dan zes jaar op zich wachten. “Een volledige legislatuur ging er al overheen, onbegrijpelijk.”
Het fietspad in de Grotestraat/Prins Leopoldstraat verkeert in een erbarmelijke toestand. Er zijn al jaren plannen om daar – met subsidies van de provincie – samen wat aan te doen: Zuienkerke realiseert in ‘zijn’ Prins Leopoldstraat aan weerszijden nieuwe fietspaden die in de Grotestraat, grondgebied De Haan, overgaan in een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad. Daarvoor moeten ze elk een stukje onteigenen. De scheidingslijn tussen de twee gemeenten is overigens ook opvallend: in de Grotestraat bestaat het wegdek uit asfalt, in Zuienkerke liggen er betonplaten.
moeilijke procedure
Maar waar wringt het schoentje nu? Dat de realisatie van de fietspaden al meer dan zes jaar op zich laat wachten, heeft volgens de Haanse schepen van Openbare Werken niet zozeer met het duinendecreet, dan wel met de moeilijke verwervingsprocedure te maken.
“Daar zit de grootste vertraging”, aldus Paul Meyers, en Zuienkerke heeft op dat vlak makkelijk praten volgens de schepen. “Bij hen moest het aankoopcomité met een handvol grondeigenaars bemiddelen, wij zitten met tientallen betrokkenen“, klinkt het. Volgens Meyers is de grondverwerving nu wel voor 90 procent rond.
“Het nieuwe fietspad zal ongetwijfeld een prachtige realisatie worden… als het er ooit nog komt”
“Ik trek me dus op aan het goede nieuws: volgend jaar komt dat fietspad er eindelijk.”
Zijn collega uit Zuienkerke, schepen van Openbare Werken Wim Cools, is daar iets minder gerust in. “Zuienkerke is een echte fietsgemeente. Maar dit fietspad eigenlijk op grondgebied Nieuwmunster is een schande. Het nieuwe fietspad zal ongetwijfeld een prachtige realisatie worden… als het er ooit nog komt.”
“Ik heb daar mijn twijfels bij sinds ook het duinendecreet roet in het eten gooit”, zegt hij. Cools wijst daarvoor ook De Haan zelf met de vinger. “Voor het vrijliggend fietspad in de Nieuwe Steenweg moest er destijds ook grond verworven worden, en dat was in één jaar rond. Als dus de vertraging bij de aankoopcomités ligt, hadden ze daar naar mijn gevoel toch iets meer druk kunnen achtersteken. In De Haan blijft het hele dossier steken.”
De Pot verwijt de ketel
Terug naar De Haan dus. “Als gemeente hadden wij dat fietspad natuurlijk ook liever al lang gerealiseerd gezien”, zegt Paul Meyers. “Maar mag ik erop wijzen dat, vijf jaar na de werken in de Wenduinesteenweg, de gemeente Zuienkerke er nog altijd niet in geslaagd is om daar de grondverwervingen te realiseren? Het gevolg: op grondgebied Zuienkerke ontbreekt, over een lengte van tientallen meters, een stuk voetpad.”
De pot verwijt de ketel, dus. “Grond verwerven kan wat tijd vragen. En bij ons zit Farys er dan ook nog eens tussen voor het afkoppelen van de riolering. We gaan naar een gescheiden stelsel. Wat het overleg met betrekking tot het duinendecreet betreft: het Agentschap voor Natuur en Bos heeft ook oor naar het veiligheidsaspect. Maar we zijn dus afhankelijk van hun adviezen.”
Al bij al is Paul Meyers daar wel gerust in. “Het fietspad langs de Warvinge lag tenslotte ook in beschermd duingebied”, zegt hij. “Het vergt alleen heel wat coördinatie als je met zoveel verschillende partijen aan tafel moet. De provincie is nu bezig met een verantwoordingsnota op te maken waarin er met alle voorwaarden van het duinendecreet wordt rekening gehouden.”
Duinendecreet
Volgens de Zuienkerkse burgemeester Alain De Vlieghe is het absurd dat het duinendecreet nu roet in het eten gooit, terwijl het dossier al zes jaar in de pijplijn zit. “En het feit dat de grondverwerving al zo lang aansleept, is ook het gevolg van een personeelstekort”, zegt hij. “De bevoegdheden rond de aankoopcomités zijn overgeheveld naar de Vlaamse overheid en het is die overheid die meer manschappen moet voorzien. Als er mensen op pensioen gaan, worden ze nauwelijks vervangen.” Ook De Vlieghe hoopt dat het fietspad er nu snel komt.
Kostprijs
Al in 2010 werd door het provinciebestuur een startnota opgemaakt voor de realisatie van de fietspaden. Omdat het traject ervan aansluit op het ‘bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk’ van de Provincie, wordt de aanleg voor 100 procent gesubsidieerd. De grondverwerving en de bijkomende werken aan de voetpaden en rijweg vallen ten laste van de gemeenten. Wat de grondverwerving betreft: daarvoor is in Zuienkerke 53.000 euro voorzien, in De Haan staat er 200.000 euro op de meerjarenplanning. Voor het vernieuwen van de rijweg betaalt Zuienkerke 121.148 euro uit eigen zak, De Haan heeft er 400.000 euro voor op de begroting gezet. De totale kostprijs van de werken, met het aandeel van de provincie en TMVW, werd geraamd op 1.867.673 euro. (WK)
Dossier Op Het Slechte Pad
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier