De bewoners van het deel van de Korenbloemstraat in Torhout waar 70 kilometer per uur gereden mag worden, lanceerden drie maanden geleden een petitie. Daarin vroegen ze maatregelen tegen het te snelle en te luide verkeer. Dat is bij het stadsbestuur niet in dovemansoren gevallen. De zone 50 wordt uitgebreid vanaf de Regenbeekweg en er zal een wegversmalling aangebracht worden.
Toch krijgen de bewoners maar gedeeltelijk hun zin. Ze hadden een nóg grotere zone 50 gewenst en aangedrongen op de realisatie van een fietspad en trottoirs, maar die komen er niet. Evenmin wordt op korte termijn een volledige heraanleg van de Korenbloemstraat overwogen. Daar is in het meerjarenplan 2026-2031 geen geld voor.
Een bebouwde kom
Vroeger stonden er niet veel huizen langs het bewuste deel van de Korenbloemstraat, maar dat is de laatste jaren serieus veranderd. Er zijn er om en bij de 20 bijgekomen.
“Dat betekent dat je hier nu effectief een bebouwde kom hebt en de maximumsnelheid van 70 km per uur niet meer te verantwoorden valt”, aldus spreekbuis Liese Dumon (44), die de protestactie samen met haar man Sam Demol (44) coördineert. “Die snelheid is veel te hoog voor een woonstraat. Plus: het lawaai van het verkeer op de betonvakken is om gek van te worden. En dan hebben we het nog niet gehad over het gevaar voor de zwakke weggebruikers. Het is bangelijk om te zien hoe auto’s, tractoren en vrachtwagens met een dolle vaart fietsers inhalen.”
“Onze buurt is nog altijd zone 70, daar waar je elders maar 50 km per uur mag rijden en vanaf een bepaald punt zelfs maar 30 km per uur. Dat zorgt voor verwarring. Het is écht een must dat de maximumsnelheid overal naar 50 km per uur verlaagt.”
Controles door politie
“We zijn er uiteraard van overtuigd dat de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de straat erg belangrijk zijn”, reageert schepen van Mobiliteit Pieter Billiet. “We hebben de bezorgdheden van de bewoners besproken in het Mobiteam en in het College van Burgemeester en Schepenen. Zo zijn we tot het besluit gekomen om vanaf de Regenbeekweg de snelheid in de Korenbloemstraat effectief tot 50 km per uur te verlagen en dit tot aan het begin van de zone 30.”
“Verkeersveiligheid en leefbaarheid in de straat zijn erg belangrijk”
“Om de overgang van de zone 70 naar de zone 50 duidelijk te maken, zullen we een wegversmalling aanbrengen. We zoeken daarvoor een geschikte plek. Dat moet op een goed verlichte plaats gebeuren.”
“De politie zal controles uitvoeren om de limiet van 50 km per uur te handhaven. Een trajectcontrole of een flitspaal voorzien we niet.”
Niet in meerjarenplan
Op een fietspad en/of trottoirs moeten de bewoners niet direct rekenen. “Een fietspad aanleggen is een grote ingreep, die in belangrijke mate afhangt van de financiële steun van de provincie”, vervolgt schepen Billiet. “We gingen hierover eerder al in gesprek met het provinciebestuur, maar kregen een negatief antwoord. Dat neemt niet weg dat we erover zullen blijven praten.”
“De heraanleg van het volledige wegdeel met geluidsreducerende materialen is een aanzienlijke kost. Zo’n project is niet opgenomen in ons meerjarenplan voor de komende zes jaar. Bovendien is de huidige betonverharding nog in goede staat. We zullen wél bekijken of we de voegen kunnen dichten en waar nodig herstellingen uitvoeren om de geluidshinder te beperken.”
“Voorts zullen we het dossier in de prioriteitenlijst plaatsen voor de meerjarenplanning 2032-2038. Dan zouden we de weg eventueel kunnen heraanleggen in combinatie met nieuwe rioleringen. Maar dat is toekomstmuziek.”
De buurtbewoners zijn blij dat de stad actie onderneemt, maar niet met de manier waarop. Ze hadden duidelijk op meer gehoopt. “Beter zou de zone 50 vroeger dan aan de Regenbeekweg starten”, vinden ze. “We begrijpen niet dat in een druk bewoond stuk van onze straat de 70 km per uur gewoon behouden blijft. Dat is compleet onlogisch.”