Tijdens de drukke ochtendspits is het op veel plaatsen in Kortrijk en deelgemeenten vaak geduldig aanschuiven geblazen voor auto- en andere bestuurders. Het stilstaand verkeer leidt niet zelden tot volledig geblokkeerde kruispunten omdat bestuurders er toch nog oprijden, zonder dat ze zicht hebben of ze meteen kunnen doorrijden. Daardoor raken vaak volledige kruispunten en de omliggende straten geblokkeerd, met als gevolg heel wat frustraties bij zowel autobestuurders, fietsers, voetgangers als omwonenden.
Het kruispunt op Bissegemplaats in Bissegem, voorzien van de nodige verkeerslichten, is zo’n locatie die veel verkeer te verwerken krijgt en daardoor bijna dagelijks vastloopt tijdens de ochtendspits. De verkeerspolitie en de wijkinspecteur van politiezone Vlas zijn genoeg op de hoogte van de problematiek en beslisten om na eerdere preventieve controles en toezichten over te gaan tot de verbaliserende aanpak van bestuurders die het kruispunt blokkeren.
19 bestuurders geverbaliseerd
Op dinsdag 27 februari, tijdens de ochtendspits, werd tijdens een controle vastgesteld dat opnieuw heel wat bestuurders, komende vanaf de R8 en Wevelgem, het kruispunt aan Bissegemplaats blokkeerden voor de bestuurders die vanuit de Driekerkenstraat groen licht kregen om het kruispunt op te rijden. Negentien bestuurders werden daarvoor geverbaliseerd. Voor een dergelijke overtreding bedraagt de boete 58 euro (excl. administratieve toeslag).
“Het moet voor alle bestuurders duidelijk zijn, en dat staat ook in de wegcode, dat men enkel een kruispunt mag oprijden als je het ook effectief op tijd kan verlaten, zodat je de zijstromen, die op hun beurt door het groen licht het kruispunt oprijden, niet gaat blokkeren”, aldus woordvoerder Thomas Detavernier.
Er volgen dus nog controles. Een verwittigd bestuurder is er bij deze alvast twee waard.
Deze politionele actie voor een betere verkeersveiligheid wordt alvast sterk geapprecieerd door zowel omwonenden, handelaars, als de directie van de basisschool daar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier