
De al langer aangekondigde trajectcontrole in het centrum van Zevekote zal midden augustus actief zijn. Deze week werden alvast fietssuggestiestroken aangebracht.
De situatie in Zevekote-Dorp is al langer bekend. Tussen de Sperestraat en Baan Op Zande rij je de bebouwde kom binnen en mag gemotoriseerd verkeer maximum 50 kilometer per uur rijden. En van aan de kerk tot aan het voormalige klooster is er een zone waar maximum 30 kilometer per uur mag gereden worden. Dat wordt weldra anders. Nadat er deze week fietssuggestiestroken zijn aangebracht, is vanaf 15 augustus een trajectcontrole van kracht tussen de Sperestraat en Baan Op Zande. De maximumsnelheid op het hele traject is 50 kilometer per uur, de zone 30 valt daarbij weg. “Al in 2021 kregen we groen licht op onze vraag om in de N367 Zevekotestraat een trajectcontrole te installeren. Administratief is dit dossier even blijven liggen, maar we bleven aandringen om dit zo snel mogelijk in orde te brengen”, legt burgemeester Gauthier Defreyne (Open Vld) uit.
Verwarring vermijden
De weg is namelijk in Vlaams beheer bij het Agentschap Wegen & Verkeer. “Het volledige traject meet precies 1,1 kilometer. Daarvan is 200 meter een zone 30. De Vlaamse regelgeving stelt dat de maximumsnelheid over het hele traject constant moet zijn en dus niet mag wijzigen van 50 naar 30 en terug naar 50 kilometer per uur – zo wil men verwarring vermijden.”
Waarom wordt de maximumsnelheid dan niet meteen op 30 kilometer per uur gelegd? “Verschillende redenen. Ik wil niet naar Oostendse zone 30-toestanden gaan waarbij je voor de minste onoplettendheid en een kilometer te snel een boete krijgt. Voor ons gaat het ook niet over de boetes: inningen gaan naar de staatskas, niet naar de stadskas – anders hadden we een specifiek GAS-reglement moeten opmaken. Verder, AWV beschouwt de Zevekotestraat als een belangrijke doorgangsweg voor doorstromend verkeer. De regel van 30 kilometer per uur had de komst van trajectcontrole bemoeilijkt. Hoewel ik geen enorme voorstander ben van trajectcontrole, is het wel nodig om langs deze specifieke weg snelheidscontroles uit te voeren. Dat was op heden niet mogelijk: de huizen en voetpaden staan tot tegen de weg, en geen enkele flitsauto kan langs het traject parkeren.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier