Vanaf vrijdag 1 oktober is de trajectcontrole in de Rekkemsestraat tussen Marke en Lauwe actief. Het is de tweede trajectcontrole in Groot-Kortrijk die geactiveerd wordt, na die in de Doornikserijksweg in december vorig jaar. Chauffeurs die sneller dan 50 kilometer per uur rijden, riskeren in boete.
Over een afstand van zo’n 1,3 kilometer, langs de kaarsrechte Rekkemsestraat tussen Marke en Lauwe. Daar komt vanaf vrijdag 1 oktober de tweede actieve trajectcontrole in Groot-Kortrijk. De Rekkemsestraat is een lange rechte weg waar veelal te snel gereden wordt, maar waar snelheidsremmers of zelfs een afgescheiden fietspad onmogelijk zijn. De voorbije vijf jaar deden zich op dat stuk twaalf ongevallen voor, en net daarom besliste het Kortrijkse stadsbestuur in juli vorig jaar om een trajectcontrole te plaatsen.
Op één week tijd 250 overtredingen
De nodige infrastructuur en ANPR-camera’s, goed voor een kost van ruim 160.000 euro, staan er intussen bijna een jaar, maar het bleef al die tijd wachten op de aansluiting op het federale AMS-platform om boetes te kunnen uitschrijven én op de ijking door Proximus. De Kortrijkse trajectcontrole is lang niet de enige die daarop wachtte, in heel Vlaanderen gaat het om enkele tientallen trajecten en verschillende ANPR-camera’s. Eerder dit jaar gaf minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) aan dat het waarschijnlijk tot eind dit jaar bij wachten zou blijven.
Tot er begin september dan toch sneller schot in de zaak kwam. De politiezone Vlas heeft sinds 7 september de nodige attesten en bevestigingen in handen en ook de federale politie geeft aan dat ze de data en foto’s helemaal correct ontvangen. Tussen 13 en 20 september werden in beide richtingen maar liefst 250 mogelijke inbreuken vastgesteld. In overleg met het verwerkingscentrum werd beslist om vanaf 1 oktober ook effectief boetes uit te schrijven.
Kortrijks burgemeester Ruth Vandenberghe (Team Burgemeester) is opgetogen dat de tweede trajectcontrole op haar grondgebied eindelijk werkt. “We zijn nu halfweg onze belofte om dergelijke controles op de vier gevaarlijkste invalswegen naar Kortrijk te realiseren. En de eerste cijfers liegen er alvast niet om: er wordt te vaak te hard gereden in de Rekkemsestraat”, benadrukt ze. “Een trajectcontrole kan én zal de verkeerssituatie daar snel verbeteren.”
Al jaren vraag naar
Mobiliteitsschepen Axel Weydts (Vooruit) treedt haar daarin bij. “Al jaren zijn de bewoners terecht vragende partij om de snelheid in de Rekkemsestraat aan te pakken”, zegt hij. “De beste manier om dat effectief af te dwingen is met een trajectcontrole. Wij hopen alvast dat er nauwelijks boetes zullen uitgeschreven worden, dat zou immers betekenen dat iedereen zich toch aan de limiet houdt. Een goede zaak voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid voor de bewoners.”
“Met trajectcontroles overal in ons land kunnen we eindelijk de vele verkeersdoden terugdringen”, voegt titelvoerend burgemeester en Justitieminister Vincent Van Quickenborne (Open VLD) tot slot toe. “Uit onderzoek blijkt dat waar trajectcontroles geïnstalleerd worden, ook het aantal dodelijke ongevallen met meer dan 50 procent. Er vallen nog te veel slachtoffers in ons verkeer en vaak is overdreven snelheid de oorzaak. De Markenaren vragen ons al veel langer om iets te doen aan de snelheidsoverlast daar, net omdat er veel kinderen langs die weg naar school fietsen. Nu doen we dat ook effectief.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier