Trajectcontrole tussen Leke en Diksmuide al drie maanden onbruikbaar na aanrijding: “We voorzien nu snel een nieuwe paal”

De trajectcontrole tussen Leke en Diksmuide is al drie maanden buiten werking nadat een bestuurder de controle over het stuur verloor en de paal op de vluchtheuvel aan diggelen reed. © Collage JH
Redactie KW

De trajectcontrole tussen Leke en Diksmuide, de belangrijkste en langste van politiezone Polder, is al drie maanden buiten werking nadat een bestuurder de paal in Leke aan diggelen reed. De politie drong aan op een snel herstel, maar bleef tot nu toe in het ongewisse. “Intussen is wel duidelijk dat er een nieuwe paal ten laatste eind augustus wordt geplaatst”, zegt Eveline Vandecaetsbeek van het Agentschap Wegen en Verkeer.

De trajectcontrole op de Oostendestraat (N369) in Diksmuide loopt van de vluchtheuvel ter hoogte van de Schorestraat in Leke tot aan bouwmaterialen Vinckier bij het binnenrijden van Diksmuide. Met zeven kilometer is het de langste en wellicht belangrijkste trajectcontrole op het grondgebied van politiezone Polder. De Oostendestraat stond vroeger gekend als echte dodenbaan, met talrijke verkeersongevallen. Alhoewel dat de laatste jaren fel beterde, koos het Agentschap Wegen en Verkeer niet toevallig om daar een trajectcontrole te plaatsen.

Volledig kapot gereden

Op woensdag 22 mei werd de trajectcontrolepaal op de vluchtheuvel volledig kapot gereden. Een bestuurder van een Renault Kadjar verloor aan 70 kilometer per uur de controle over het stuur en ramde de paal op de vluchtheuvel. De camera’s donderden op de weg en raakten zo vernield. Ook de paal werd volledig verwrongen. De camera’s werden meteen verwijderd, maar sindsdien gebeurde er niks meer. Veel buurtbewoners vroegen zich af wat er met de trajectcontrole zou gebeuren. Zeker omdat ook de kapotte paal sindsdien nog steeds aan de graskant ligt, vlak naast het fietspad. “Als iemand daar op rijdt, zijn er gegarandeerd weer brokken”, zegt een misnoegde bewoner.

Nieuwe paal

Intussen rondde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het dossier af. “Vanaf 26 augustus zal een nieuwe paal geplaatst worden”, zegt Eveline Vandecaetsbeek van het AWV. “De trajectcontrole wordt vernieuwd en er wordt ook volledig nieuwe bekabeling geplaatst. De camera’s moeten op het traject uiteraard opnieuw geijkt worden en dan is alles weer operationeel. Omdat in dit geval duidelijk is wie de paal vernielde, worden de kosten verhaald op de verzekeraar van die autobestuurder.”

Het AWV laat ook weten dat de kapotte paal vandaag nog wordt weg gehaald.

Vragende partij

Politiezone Polder werd niet op de hoogte gehouden van het dossier. “Het is het AWV die beslist en ook de boetes worden niet door ons, maar door het gewestelijk verwerkingscentrum (GVC) geïnd”, zegt korpschef Johan Geeraert van Polder. “Maar wij waren wel vragende partij om de paal snel terug te plaatsen. Dat traject is de langste in onze zone. Alhoewel er verschillende invalswegen zijn, wat de werking van de trajectcontrole wat teniet doet, bewijst ze daar wel haar nut en is ze op die plaats nodig.”

Nog dit: vorig jaar schilderde het AWV op de plaats van de controle in Leke plots een volle witte lijn, wat inhalen onmogelijk maakte. Ook dat zorgde voor ophef. (JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier