De trajectcontrole langs de Provinciebaan is sedert goed een maand actief. Volgens schepen van Mobiliteit Geert Moerkerke zijn de gevolgen daarvan nu al merkbaar. Er wordt volgens hem beduidend trager gereden langs de kaarsrechte weg. De trajectcontrole wordt op vraag van het gemeentebestuur binnen afzienbare tijd overigens nog uitgebreid.
De Provinciebaan is een weg die onder bevoegdheid van de Vlaamse overheid valt. “Wij waren zelf geen vragende partij om een trajectcontrole in te voeren op de Provinciebaan”, vertelt schepen van Mobiliteit Geert Moerkerke (Open VLD). “Het was de Vlaamse overheid die ons de vraag stelde naar trajectcontrole langs de baan.”
Provinciebaan
“De invoering van de controle kon op de goedkeuring van het schepencollege rekenen. De Provinciebaan is immers een weg waar vaak veel te snel gereden wordt. De kaarsrechte weg leent er zich ook toe. We vinden het wel jammer dat de trajectcontrole net voor de bebouwde kom in Westrozebeke stopt.”
“We hadden liever gezien dat de controle doorgetrokken werd tot aan de Ommegang-West zodat ook de volledige dorpskern in de controle zou opgenomen worden. Op de Ommegang-Oost en de Ommegang-Zuid bevinden zich immers een aantal oversteekplaatsen die door de schoolgaande jeugd gebruikt worden.”
Controle tot in Poelkapelle
“De Vlaamse overheid heeft ons ondertussen beloofd om ook de Ommegang-Oost en de Ommegang-Zuid op termijn in de trajectcontrole te zullen opnemen. Het zou de bedoeling zijn om de controle tot in Poelkapelle door te trekken.”
“De reden waarom de Vlaamse overheid beslist om trajectcontrole in te voeren op de Provinciebaan zal waarschijnlijk het feit zijn dat er te snel gereden wordt”, vermoedt de schepen, “Al zullen een aantal zware ongevallen ook wel een bepalende factor zijn. Zo was het kruispunt van de Provinciebaan met de Westrozebekestraat, in de volksmond gekend als ‘De Wildeman’, in het verleden al vaak het toneel van zware ongevallen, zelfs met dodelijke afloop.”
Zware ongevallen aan De Wildeman zullen ook wel bepalend geweest zijn voor trajectcontrole
“De Vlaamse overheid zet overigens meer en meer op trajectcontroles in. Zo komen er in het najaar alleen al 20 extra trajectcontroles verspreid over heel Vlaanderen bij. Bij een trajectcontrole wordt berekend hoe snel er tussen twee punten gereden wordt. Daarbij dienen bestuurders hun snelheid over een langere afstand aan te passen. Dat is meteen een heel verschil met het gebruik van vaste camera’s. Bestuurders remmen net voor de camera af, waarna ze eens ze de camera gepasseerd zijn weer naar hartenlust kunnen optrekken.”
De huidige trajectcontrole start net na de bebouwde kom in Sleihage tot aan het bedrijf Greenyard, een goeie 100 meter voor aanvang van de bebouwde kom van Westrozebeke. “De camera’s volgen overigens niet alleen het verkeer vanuit Sleihage richting Westrozebeke, maar houden ook de omgekeerde richting in de gaten”, aldus Geert Moerkerke.
De Vlaamse overheid heeft volgens schepen Moerkerke nog plannen in Groot-Staden. “Naast de geplande doortrekking van de trajectcontrole tot in Poelkapelle, zal er ook geïnvesteerd worden in het veiliger maken van de oversteekplaatsen aan de Ommegang Noord, de Filip Van Arteveldestraat en de Ommegang Oost”, weet de schepen van Mobiliteit. “Die oversteekplaatsen bevinden zich op het nog uit te breiden stuk trajectcontrole richting Poelkapelle en worden vaak door kinderen gebruikt.”
Fietsoversteek
“Ook op de N36, Diksmuidestraat, heeft Vlaanderen plannen. Aan de oversteek aan het Dermautpark richting Vrijbosroute wordt op termijn een fietsoversteek gemaakt waarbij fietsers de gelegenheid krijgen om in het midden van de weg halt te houden om zo veilig de oversteek naar park of Vrijbosroute te kunnen maken.”
” Ook in de vlakbije De Carninstraat, zijweg van de Diksmuidestraat, zijn er plannen voor een verkeersveiligheidsproject”.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier