De trajectcontrolecamera’s die in Wingene sinds april 2022 de naleving van de zone dertig in het centrum controleren, registreren gemiddeld vijftien overtredingen per dag. Zelfs na twee jaar worden er dus nog élke dag vijftien GAS-boetes uitgeschreven van telkens 53 euro, omgerekend goed voor ongeveer 250.000 euro boetegeld per jaar.
Sinds begin 2020 kunnen steden en gemeenten er zelf voor kiezen om in te zetten op snelheidshandhaving door ANPR-camera’s te kopen. Ook Wingene investeerde in deze legislatuur in een eigen trajectcontrole. Bedoeling was de snelheid van het verkeer in het hart van Wingene af te remmen en het zwaar verkeer te weren uit de Beernemstraat, die al langer als onveilig ervaren werd. Het systeem, dat een prijskaartje van 233.044,68 euro heeft, bestaat uit drie camera’s met nummerplaatherkenning die opgesteld zijn langs drie invalswegen. Het gaat om het kruispunt van de Tieltstraat met de Heilige Sacramentstraat, het kruispunt van de Beernemstraat met de H. Sacramentstraat en het kruispunt aan residentie Den Anker.
Eerst enkel in één richting
Na een uitgebreide proefperiode werden er vanaf april 2022 effectief boetes uitgeschreven. Concreet maakt de politie een pv op op basis van de camerabeelden, waarna de GAS-ambtenaar van de gemeente Wingene een brief uitstuurt met het bedrag van de verschuldigde boete. Alleen als het om een zware overtreding gaat, gaat de vaststelling richting parket. In de eerste 36 dagen na de inwerkingtreding van de camera’s werden er 1.190 boetes uitgeschreven, of gemiddeld 33 per dag. Dat hadden er toen eigenlijk veel meer kunnen zijn, zo blijkt. “De ijking van de camera’s heeft wat vertraging opgelopen, waardoor er in het begin niet in beide richtingen geregistreerd werd”, zegt burgemeester Lieven Huys. “Sinds begin mei 2023 is daar verandering in gekomen, waardoor we wel weer een stijging zagen in het aantal overtredingen.”
Navraag bij de dienst ruimte van de gemeente wijst uit dat het aantal overtredingen sindsdien in dalende lijn zat. Vandaag lijkt het aantal stabiel te blijven op een gemiddelde van achttien per dag. Al is er ook zowat vijf procent uitval. “Dat gaat dan om de prioritaire voertuigen van de hulpdiensten (de brandweerkazerne ligt binnen de zone 30 in de Beernemstraat, red.). Dan blijven er dus nog vijftien over”, aldus Huys. “We merken dat de vaststellingen vooral in de daluren gebeuren. Veel mensen die ‘s avonds nog met de wagen op pad zijn, lijken de camera’s te vergeten. Ergens is dat te begrijpen, maar de camera’s werken dag en nacht, zeven dagen op zeven. Een zone dertig blijft ook ‘s avonds en op zondag een zone dertig.”
Snelheid in Beernemstraat is wel gedaald
In heel Vlaanderen zijn er ondertussen ongeveer 350 van die lokale trajectcontroles actief. Uit een recent onderzoek van de Vlaamse overheid blijkt echter dat niet alle gemeentes even blij zijn met hun keuze, onder meer omwille van de extra administratieve last die de vele GAS-boetes met zich meebrengen. “Dat valt voor onze administratie wel mee”, zegt Huys. “In het algemeen denk ik dat we tevreden kunnen zijn over onze keuze. De snelheid in de Beernemstraat is drastisch gedaald, de mentaliteit van chauffeurs is veranderd en het centrum van Wingene is een pak veiliger geworden. De leefbaarheid is toegenomen. En dat was per slot van rekening ook de bedoeling.”
Mooi meegenomen is dat het geld van de boetes voor de gemeente is. Zo bracht het systeem in 2022 in totaal 237.247 euro aan boetegeld op. Dat geld wordt in de eerste plaats gebruikt om de hoge kosten van het systeem zelf te dekken. Na afschrijving, onderhoudskost, verwerkingskost, personeelskost (Wingene betaalt het personeelslid van de politie die de vaststellingen doet, red.) bleef daar in 2022 nog de helft van over. Dit jaar zal dat bedrag wellicht in dezelfde lijn liggen. Dat geld is voor de gemeentekas en kan zo dus geïnvesteerd worden in meer veiligheid en in betere wegen. (SV)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier