Het blijft wachten op installatie trajectcontrole

Meer dan waarschijnlijk komt er trajectcontrole in de Koestraat; Een flink aantal auto’s met een Franse nummerplaat rijdt er richting Komen. © EDB
Erik De Block
Erik De Block Medewerker KW

Op de gemeenteraad vroeg Bert Verhaeghe (Team 2030) of er eigenlijk nog wel concrete plannen zijn voor het invoeren van de trajectcontrole. “Dit is in volle dossieropbouw”, vertelde schepen van Mobiliteit Tom Durnez (CD&V) in de aanloop naar de gemeenteraad. “Er moeten echter zoveel dingen afgestemd worden op elkaar. Zoals tussenkomst van de politie voor controle van de nummerplaten en identificatie, het dan verwerken van de overtreding via GASboetes, … We konden dit niet meer voor de gemeenteraadsverkiezingen rond krijgen.”

“De dienst Mobiliteit samen met de algemeen directeur doen wel verder met dit dossier, met de hoop naar het einde van het jaar te kunnen finaliseren in een contract met een firma die dit voor ons installeert, de overeenkomst met politie, de overeenkomst met eventueel een firma voor de opvolging van de GASboetes. Ik had het ook graag veel vlugger gezien, maar de realiteit is hier echter strenger in geweest.”

Ook zwaar vervoer

“Hopelijk zullen de verkiezingen dit dossier ook niet stil leggen. Los van de snelheidscontroles en controles op zwaar verkeer bieden deze camera’s nog heel wat andere mogelijkheden om de veiligheid in onze stad te gaan verbeteren. Het gaat om ANPR-camera’s die de politie in opzoekwerk of preventieve screenings kan en mag gebruiken.”

Op de gemeenteraad in maart vorig jaar maakte de bevoegde schepen bekend dat er meer dan waarschijnlijk in de drukke Koestraat in Wervik tijdelijk een trajectcontrole komt, als proefproject over een afstand van 200 meter. In de Koestraat geldt zone 30. Heel veel auto’s negeren dat, waaronder een flink aantal auto’s met een Franse nummerplaat richting Komen.

Bart Pynket (Team 2030) was tot de fameuze bestuurswissel schepen van Mobiliteit. “Toen ik schepen was, was ik al zes maanden met een firma in gesprek”, zegt hij.

“Ondertussen zijn we drie jaar verder. Wat is er in al die jaren gebeurd? Er waren firma’s en offertes. Ik geloof nog altijd in het effect van trajectcontrole.”

Schepen Durnez hoopt dat eind dit jaar, begin volgend jaar de eerste palen geïnstalleerd zullen worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier