Geplande trajectcontrole in Diksmuide zorgt voor frustraties bij bestuur: “In die straat heeft het geen enkele zin”

Beeld ter illustratie van een trajectcontrole waar zone 30 geldt. © Belga
Redactie KW

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is vorige week op plaatsbezoek geweest in Diksmuide nadat het stadsbestuur zich in de media negatief had uitgelaten over de geplande trajectcontrole in de De Breyne Peellaertstraat in het centrum van de stad. “Jullie hebben die zelf goedgekeurd”, haalt oppositieraadslid Kurt Vanlerberghe (Vooruit) uit. “Ja, maar wel met een plan in het achterhoofd en dat is niet de trajectcontrole”, kaatst burgemeester Lies Laridon (CD&V) de bal terug. Wat is dan wel het plan?

Diksmuide en de trajectcontroles, het blijft een moeilijk huwelijk. AWV heeft intussen acht trajectcontroles uitgerold en na vijf jaar wachten werken ze, of toch zes ervan. “Die in de dorpskom van Esen en Woumen leggen geen overtredingen vast omdat in de zone van de trajectcontrole twee snelheidsregimes gelden. Dat is te zot voor woorden”, haalt burgemeester Laridon uit. “Je kan toch perfect op 50 kilometer per uur registreren. Eerstdaags schrijven we alvast daarover de bevoegde minister van Justitie aan. Dat is een euvel die hij van de baan kan helpen. Langs beide trajectcontroles die nu niet werken liggen scholen. De veiligheid is daar een topprioriteit.”

En dan is er nog de geplande trajectcontrole in De Breyne Peellaertstraat in het centrum van Diksmuide waar nu een zone 30 geldt. De burgemeester liet eerder al weten dat die trajectcontrole weinig zin heeft omdat er te veel zijwegen op aansluiten. Maar heel weinig chauffeurs zullen het volledige traject volgen. Oppositieraadslid Kurt Vanlerberghe volgt haar daarin. Hij stipt zelfs nog een extra tegenargument aan: sluipverkeer. “Het is wel het stadsbestuur die zijn akkoord moet geven voor die trajectcontrole en dat is ook gebeurd. Dan moet het bestuur niet schieten op AWV natuurlijk.”

Twee voorwaarden

Lies Laridon wil dat graag nuanceren. “Vorig jaar kregen we inderdaad die vraag van AWV en we gingen akkoord onder twee voorwaarden: de zone 30 zou groot op de grond geschilderd moeten worden en vooral AWV zou eerst ter plaatse moeten komen. Het bleef stil tot we er ruchtbaarheid aan gaven in de media. Vorige week was er dan het langverwachte plaatsbezoek. Ons doel? De ambtenaar tonen hoe zinloos de trajectcontrole daar zou zijn. Je moet weten dat de punten waar zo’n controle wordt toegepast, bepaald wordt door een computersysteem op basis van onder meer snelheid en het aantal ongevallen. En dan volgt de vraag of we akkoord gaan. Mochten we meteen ‘nee’ hebben gezegd dan zagen we ook het geplande budget voor de trajectcontrole verdwijnen. Dat geld kan beter gebruikt worden voor bijvoorbeeld de herinrichting van de weg. Dat lijkt ons zinvoller om de snelheid laag te houden. We zitten nu volop in de onderhandelingen. Binnenkort verwachten we hierover meer nieuws. Dat plaatsbezoek als voorwaarde stond er dus niet zomaar.” (GUS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier