Burgemeester Zonnebeke blijft geloven in trajectcontrole: “Ons systeem is waterdicht”

Burgemeester van Zonnebeke Koen Meersseman benadrukt dat de trajectcontrole in Beselare geen verdienmodel is. (foto’s ZB)
Noël Vandewiele
Noël Vandewiele Medewerker KW

Naar aanleiding van de uitspraak van een rechter met betrekking tot de juridische waterdichtheid van een trajectcontrole benadrukt burgemeester van Zonnebeke Koen Meersseman dat de trajectcontrole in Beselare geen verdienmodel is. Deze is in Zonnebeke volledig in eigen beheer en dus eigendom van de gemeente.

“De trajectcontrole in Beselare is er gekomen op de nadrukkelijke vraag van de inwoners die het beu waren om dag na dag met snelheidsduivels geconfronteerd te worden. We zijn niet over één nacht ijs gegaan”, aldus burgemeester Koen Meersseman. “Wij zijn zelf eigenaar van de trajectcontrole en de overtredingen worden conform de wegcode vastgesteld. Wie meent zich achter het vonnis van de rechter te kunnen verschuilen, zal vaststellen dat de trajectcontrole in Beselare waterdicht is.”

“Het gaat het bestuur van Zonnebeke niet om de gemakkelijk verdiende inkomsten, maar om de veiligheid van haar inwoners en bezoekers”

Daarbij is volgens de burgemeester de gemiddelde snelheid sinds de invoering aanzienlijk gedaald wat voor de leefbaarheid en veiligheid van groot belang is.

Geen verdienmiddel

“De bewering dat trajectcontroles een verdienmiddel zouden zijn, klopt voor onze gemeente in geen geval”, gaat burgemeester Koen Meersseman verder. “De kosten voor ijking, onderhoud en software zijn hoog in verhouding tot het aantal overtredingen. In de beginperiode waren dat er nog ongeveer 30 per dag. Intussen stellen we nog maar drie tot vijf overtredingen per dag vast. Hét bewijs dat bestuurders hun rijgedrag effectief aanpassen. Daarbij komt nog dat er veel Franse nummerplaten zijn, wat de opvolging veel moeilijker maakt.”

Toekomst

Voor de toekomst worden volgens de burgemeester bijkomende maatregelen onderzocht om de verkeersveiligheid verder te optimaliseren. Dit gebeurt op belangrijke invalswegen zoals de Ieperstraat in Zonnebeke en de Molenstraat in Passendale. Daarbij wordt gedacht aan verplaatsbare, ANPR-camera’s en niet aan nieuwe trajectcontroles. “Degelijke camera’s hebben een sterk leereffect: bestuurders passen zich snel aan wanneer ze weten dat er gecontroleerd wordt. Het gaat het bestuur van Zonnebeke niet om de gemakkelijk verdiende inkomsten, maar om de veiligheid van haar inwoners en bezoekers”, besluit de burgemeester.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise