De trajectcontrole op de E17 tussen Waregem en Kortrijk is nog altijd niet actief. En ook op de aangekondigde trajectcontrole langs de Rekkemsestraat in Marke blijft het wachten. Nochtans is alles al enkele maanden geleden geïnstalleerd, maar het ontbreekt de overheid aan voldoende personeel om alles te kunnen verwerken. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) op vragen van Wouter Vermeersch (Vlaams Belang). “Ten vroegste in het najaar zou het moeten werken, maar ook dat valt te betwijfelen”, zegt hij.
In 2020 kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) de komst van een nieuwe trajectcontrole langs de E17 richting Frankrijk aan. Concreet gaat het om een stuk snelweg vanaf Waregem en Kortrijk. Die zou in de zomer van vorig jaar in werking moeten gesteld worden. Alleen zijn we intussen een jaar later en is er van een operationele trajectcontrole nog geen sprake. Dat blijkt uit informatie die Vlaams Belang-Kamerlid Wouter Vermeersch verzamelde bij minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V).
Gebrek aan personeel
Aan de installatie van de slimme camera’s ligt het niet, die staan er immers al meer dan een jaar. En ook het softwareprobleem om de ANPR-camera’s te verbinden met de database van de federale politie is opgelost. Het ontbreekt de overheid echter aan voldoende personeel om alles te verwerken, zo blijkt uit het antwoord van minister Verlinden. “De inwerkingtreding van de trajectcontrole richting Frankrijk hangt af van voldoende bestaffen van de Gewestelijke Verwerkingscentrale. De recrutering en selectie is daarvoor bezig”, klinkt het.
In het derde kwartaal – lees: het najaar – van 2021 zou alles operationeel moeten zijn, maar daar heeft Kamerlid Wouter Vermeersch zijn twijfels over. “In het gewestelijk verwerkingscentrum voor Oost- en West-Vlaanderen in Gent is minder dan de helft van het nodige aantal personeelsleden effectief ingevuld. Het gaat vandaag om slechts 18 van de 38 plaatsen. We hadden de vele miljoenen die de camerasystemen kosten beter in verkeersveilige infrastructuur gestoken. Vooral Vlaanderen investeerde fors, maar door de aanhoudende federale problemen staan vele trajectcontroles werkloos toe te kijken. Eerst de software, nu het personeel…”
Ook in deelgemeenten
Het gebrek aan personeel heeft ook gevolgen voor de trajectcontrole langs de Rekkemsestraat tussen Marke en Lauwe. Daar zijn sinds december 2020 camera’s geïnstalleerd over een afstand van 1,4 kilometer en dat in beide richtingen. Langs de Rekkemsestraat mag je maximaal 50 kilometer per uur rijden, maar die snelheidslimiet wordt al te vaak met de voeten getreden. Bovendien ontbreekt het de Rekkemstraat ook aan een deftig fietspad, wat het een bijzonder gevaarlijke omgeving voor fietsers maakt.
Tussen Aalbekeplaats en spoorwegovergang aan de grens met Moeskroen in Aalbeke en langs de Sint-Katharinastraat tussen Heule en Sente staan nog twee Kortrijkse trajectcontroles gepland. Daar is het nog wachten op de plaatsing van de infrastructuur. Momenteen zijn er in België 156 trajectcontrolesystemen technisch klaar voor gebruik, 143 daarvan staan in Vlaanderen. West-Vlaanderen heeft er 41, drie minder dan koploper Oost-Vlaanderen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier