Sinds donderdag is het nieuwe parkeerbeleid van kracht in de Kortrijkse binnenstad. Je wagen ergens achterlaten, is overal en voor zowat iedereen een stuk duurder. Op die manier wil het stadsbestuur mensen aanzetten om ondergronds te parkeren, waardoor het centrum veiliger en groener moet worden. Maar daar hoeft het voor hen niet te eindigen. In oktober komt er een digitaal referendum waarbij elke Kortrijkzaan voor of tegen een maandelijkse autovrije zondag kan stemmen.
...

Sinds donderdag is het nieuwe parkeerbeleid van kracht in de Kortrijkse binnenstad. Je wagen ergens achterlaten, is overal en voor zowat iedereen een stuk duurder. Op die manier wil het stadsbestuur mensen aanzetten om ondergronds te parkeren, waardoor het centrum veiliger en groener moet worden. Maar daar hoeft het voor hen niet te eindigen. In oktober komt er een digitaal referendum waarbij elke Kortrijkzaan voor of tegen een maandelijkse autovrije zondag kan stemmen. De zaakvoerders van café De Gouden Aap, café Ziggy en de Gainsbar op de Vlasmarkt wachten het resultaat van dat referendum echter niet af. Ze sloegen enkele weken geleden al de handen in elkaar voor een eerste Autoloze Vlasdag. Die komt er vanaf nu elke derde zondag van de maand. "De Autoloze Vlasdag is zowel ons als onze klanten heel goed bevallen", vertelt Aaron Benoit van de Gainsbar. "Er was een marktje, er stonden een paar foodtrucks en er kwamen veel kindjes langs. Logisch dus dat we dat willen herhalen. We moeten daarvoor niet wachten op het stadsbestuur."Het grote succes van Autoloze Vlasdag zette de cafébazen ertoe aan om uit te kijken naar een permanente oplossing. "We hebben inderdaad bij de stad nagevraagd of het niet mogelijk is om hier geen auto's meer toe te laten en de Vlasmarkt dus eigenlijk op te nemen in het winkelwandelgebied", aldus Alexander Cheyns van Gainsbar. "De Shop en Go-plaatsen zijn overdag meestal leeg en veel bestuurders durven hier al eens vlammen. Toch gevaarlijk als er kinderen aan het spelen zijn. Pas op, wij stellen geen eisen hé. We willen dat gewoon graag onderzocht zien. Je ecologisch verplaatsen is nu eenmaal een groeiende trend en dan moet je als zelfstandige mee op de kar durven springen en jezelf op tijd durven vernieuwen."Een heel ander verhaal aan de overkant van het plein. Daar baat Marie-Claire Parmentier al 50 jaar een kledingwinkel uit. Haar klanten zijn hoofdzakelijk oudere dames. Er schuifelt er net eentje naar buiten, inclusief wandelstok, als wij langskomen. "Dat menske is 94 jaar", vertelt Marie-Claire. "Haar zoon zet haar altijd af op de Shop en Go hier voor de deur. Dan kan ze rustig kiezen en komt hij haar even later weer ophalen." Marie-Claire moet het vooral hebben van dergelijke klanten. Ook mensen met een handicap vinden de weg naar haar winkel. "Maar als ze die plaatsen hier voor de deur wegdoen dan gaan de boeken, na 50 jaar, onherroepelijk dicht." "Elke maatregel die de stad neemt, duwt de handelaars wat dieper in de put. Toen ik hier mijn winkel begon, waren er 38 parkeerplaatsen. Elk jaar verdwijnen er een paar en elk jaar gaan de zaken slechter. Mocht ik geen eigenaar zijn van mijn pand, ik had de deuren al lang gesloten." "Mensen met een looprek kunnen en durven ook niet parkeren onder de grond. En zelfs als ze dat wel zouden doen, kom op je 95ste maar eens met een looprek van het Schouwburgplein tot hier. Dat is niet te doen. We jagen die mensen gewoon weg", zucht Marie-Claire. Ook de andere handelaars in de Wijngaardstraat zijn die mening toegedaan. Pascal Vervaeke van slijperij Couteaux & Co noemde de parkeerplaatsen 'cruciaal voor het voortbestaan van zijn zaak'.Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A), die onlangs nog zijn eigen wagen van de hand deed en een fiets liet tatoeëren, heeft wel oren naar het voorstel van de cafébazen. Hij liet weten dat er deze keer zeker overleg komt met de lokale handelaars. Voor verdere commentaar was hij wegens vakantie niet bereikbaar.