Burgemeester Jos Sypré (CD&V) dringt aan op groter treinaanbod vanuit Beernem in brief aan NMBS-CEO

De burgemeester wil met de brief extra benadrukken hoe acuut het tekort aan treinen in Beernem is. (foto Davy Coghe)
Arno Van Haverbeke
Arno Van Haverbeke Medewerker KW

Burgemeester Jos Sypré (CD&V) heeft een brief gestuurd naar de topvrouw van NMBS Sophie Dutordoir. De burgemeester dringt aan op extra treinen vanuit Beernem, want volgens hem is er een grote behoefte aan een betere treinverbinding.

“In deze tijd van het jaar grijpen velen de kans om verlangens en wensen voor 2026 te verwoorden”, begint de brief van Sypré. In zijn brief richt hij zich rechtstreeks tot Sophie Dutordoir, CEO en topvrouw van de NMBS. Sypré verwoordt een aantal concrete vragen en baseert zich daarvoor naar eigen zeggen op het reizigerspotentieel in zijn gemeente.

Concrete vragen

“Wij vragen concreet een halfuuverbinding tussen Brugge en Gent. Bovendien willen we dagelijks rechtstreekse treinverbindingen om het uur van en naar Brussel. Tenslotte is er nood aan meer dan twee rechtstreekse verbindingen van en naar Brussel tijdens de ochtend- en avondspits”, klinkt het in de brief.

Volgens de burgemeester was er eerder al communicatie tussen de gemeente en het spoorbedrijf. “In eerdere correspondentie verwoordt u dat keuzes worden gemaakt op basis van verschillende criteria, denk aan reizigerspotentieel, stiptheid, infrastructuurscapaciteit en operationele en financiële mogelijkheden. Beernem beschikt in ieder geval over reizigerspotentieel. We vernieuwden zopas de stationsomgeving en door haar ligging trekt onze gemeente 50.000 treinreizigers aan”, maakt Sypré zich sterk.

Spoor 3 en 4

Volgens hem zijn er ook veel inwoners uit omliggende gemeenten als Sijsele, Moerbrugge, Hertsberge, Ruiselede en Wingene die vanuit Beernem de trein nemen. “Inwoners kiezen bewust om zich in Beernem te vestigen omwille van de goede aansluiting. In de voorbije jaren werden meerdere piekuurtreinen afgeschaft waardoor reizigers alternatieven moeten zoeken. De spoorcapaciteit wordt daarentegen wel uitgebreid. Het derde en vierde spoor kunnen we volgens mijn info eind 2026 gebruiken. Het kan toch niet de bedoeling zijn om de capaciteit uit te breiden en tegelijkertijd het aantal treinen te verminderen?”

“Het kan toch niet de bedoeling zijn om de capaciteit uit te breiden en tegelijkertijd het aantal treinen te verminderen?”

De burgemeester wil met de brief extra benadrukken hoe dringend het tekort aan treinen in Beernem is. “Ik reken erop dat de investering in extra sporen zich vertaalt in een betere dienstverlening en vraag met aandrang het aanbod op dit traject te versterken in het nieuwe vervoersplan.” (AVH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise