Budabrug in Kortrijk zorgt voor kopzorgen: “Het is een attractie geworden”
De Budabrug is het kneusje van de Kortrijkse bruggen: de voorbije dagen was ze nog maar eens defect. “Gelukkig kon het verkeer erover rijden en waren er weinig gevolgen voor het scheepvaartverkeer”, is te horen bij de Vlaamse Waterweg. “Sinds de opening is hier al veel miserie geweest”, klinkt het bij buurvrouw Maaike Snaet.
Een loden hitte heeft gevolgen voor mens en dier, maar ook voor materialen als staal. Tijdens de voorbije hittegolf was de Budabrug zo uitgezet dat ze vastzat tussen de kades. De brandweer spoot de brug nat om ze af te koelen. Daarbij sijpelde er water in de kelder vlak naast de brug, waar de technische ruimte is. Gevolg: het bedieningspaneel raakte beschadigd, waardoor de brug weer maar eens defect was. Pas dinsdagnamiddag was alles hersteld.
Gevaar voor fietsers
“Daar zijn we blij om”, vertelt Maaike Snaet. Zij is zaakvoerder van Studio Stitch op de hoek van de Overleiestraat en Diksmuidekaai. “Wie het fietspad aan de kant Diksmuidekaai gebruikt, fietst normaal onder de Budabrug door”, vertelt ze. “Maar toen de brug defect was, kon dat niet omdat er daar een werkput openlag. Daardoor moesten de fietsers de brug via de weg oversteken. Sommigen deden dat zonder kijken.”
“Ik heb toen burgemeester Vincent Van Quickenborne gebeld. Die zorgde ervoor dat de politie toezicht hield tijdens het drukke weekend. Begin deze week passeerden er minder fietsers, maar toch heeft een aantal autobestuurders fors op de rem moeten staan, anders waren er ernstige ongevallen gebeurd.”
In elk geval kan Maaike opnieuw met een gerust gemoed in haar zaak staan. “Hopelijk zijn alle problemen nu van de baan”, vertelt ze nog. “Sinds de opening van de brug (maart 2015, red.) is er hier al veel miserie geweest. De brug is bijna een attractie geworden. Zo voelde het vorige week donderdag toch aan. Toen er plots een brandweerwagen aan de brug stopte en daarna nog een, wisten we dat er iets aan de hand was. Omdat het zo warm was, hebben we een kleine pauze genomen en ons op ons terras gezet met een drankje. Je ziet dat ook niet elke dag, brandweerlieden die een brug natspuiten.”
“We hebben ons op het terras gezet om te kijken naar de brandweer op de brug” – Maaike Snaet
“Bij heel warm weer vragen we de brandweer wel vaker om zoiets te doen“, aldus Claudia Van Vooren. Zij is communicatieverantwoordelijke van de Vlaamse Waterweg. “Toen dat vorige week gebeurde met de Budabrug was er trouwens ook een expert van ons aanwezig.”
Maar hij kon dus niet verhinderen dat bij dat bluswerk de elektromechanica schade opliep. “De brandweer valt niets te verwijten”, aldus nog Claudia Van Vooren. “Ze heeft niet meer water gespoten op de brug dan dat er tijdens een wolkbreuk zou vallen. Er had dus geen probleem mogen zijn. Nadat de brug hersteld is, zullen onze technici bekijken hoe er water in die ruimte kon komen. De technische ruimte en de riolering liggen naast elkaar. Is er een lek? Is er iets anders gebeurd? Een onderzoek moet daarover uitsluitsel geven.“
44 graden Celsius
De communicatieverantwoordelijke voegt eraan toe dat de weersomstandigheden vorige week extreem waren. “Onze expert heeft geconstateerd dat er in de onmiddellijke buurt van de brug een temperatuur van 44 graden Celsius werd gemeten. Bij het ontwerp van elke brug wordt er rekening gehouden met uitzetting bij hoge temperaturen, maar dit was dus uitzonderlijk.”
Burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open VLD) hoopt dat de Budabrug zo snel mogelijk probleemvrij wordt. “Ik vind dat er relatief veel problemen zijn met die brug en dat is vervelend, ja. Maar ik weet dat de Vlaamse Waterweg er alles aan doet om defecten te vermijden.”
“De Budabrug is gelukkig de enige brug van de zeven in Kortrijk die bediend moet worden om scheepvaartverkeer mogelijk te maken. De andere zijn vaste bruggen die al de goede hoogte hebben.” De vraag is dan of de Budabrug ook geen vaste brug had moeten zijn. Claudia Van Vooren: “Studies wezen uit dat een tafelbrug daar de beste oplossing was.”
Een meevaller is dat de brug niet omhoog stond toen ze in panne viel. Zo werd het verkeer niet gestremd. “Ook het scheepvaartverkeer ondervond weinig problemen”, aldus nog Claudia Van Vooren. “Tachtig procent van de schepen kan sowieso probleemloos onder de Budabrug varen zonder dat ze bediend moet worden. Voor de andere boten is er ook vaak geen probleem als ze meer ballast meenemen en dieper in het water liggen. Door de aanhoudende warmte is het waterpeil in de Leie bovendien wat gezakt, wat voor wat meer ruimte tussen het wateroppervlak en de brug zorgt.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier