Brugge wil autoluw maar niet autovrij zijn

© BELGA
© BELGA
Stefan Vankerkhoven

“Brugge blijft autoluw, niet autovrij. We willen niet de vergissing maken van Kortrijk en Gent.” Dat zei burgemeester Dirk De fauw tijdens de Brugse gemeenteraad dinsdagavond.

Raadslid Janos Braem (Groen) wil graag een uitbreiding van de wandelzone in Brugge: “In Gent heb je de Korenmarkt, in Kortrijk de Kapittelstraat, in Antwerpen de Meir en in Brugge de Steenstraat. In alle straten kan je gezellig winkelen, maar enkel in Brugge wordt je op veel momenten gestoord door voorbij rijdende auto’s.”

“Autoluwe zones verhogen het comfort voor alle bezoekers en maakt onze stad heel wat aantrekkelijker als shoppingstad. Vandaag de dag is het bijna onverantwoord dat we nog steeds auto’s over onze markt jagen. Als je kijkt naar elke stad met maar een redelijke grootte zijn de autoluwe zones gemakkelijk te vinden.”

“Het feit dat Brugge hierin pijnlijk achterkomt werd begin maart dit jaar nog maar eens duidelijk. Toen vond de Stad het zelfs nodig om voertuigen te motiveren trager te rijden, op onze historische markt”, aldus Janos Braem.

Experimenteren

Voor Pascal Ennaert (Vooruit) is de tijd rijp om meer te experimenteren met autoluwe momenten en autoluwe zones. Voor Jasper Pillen (Open VLD) moet er een draagvlak zijn voor elke verandering. Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) verwees naar de Brugse beleidsnota: “We willen gefaseerd werk maken van een autoluwe binnenstad, waar mogelijk met slimme toepassingen. Maar autoluw is niet autovrij. In het verleden kozen heel wat steden voor een autovrij centrum, met grote problemen, zoals in Kortijk. Niemand wil nog wonen in de autovrije zone en wie ‘s avonds alleen op stap gaat, voelt er zich niet meer veilig, bij gebrek aan sociale controle.”

“Eens de Katelijnestraat volledig vernieuwd is, zullen we met een flexibel systeem aan de Ankerplaats op bepaalde momenten, als het druk is, de straat afsluiten voor alle autoverkeer. Ook in andere delen van de stad en zelfs in de deelgemeenten zijn er plannen. Maar er moet een draagvlak zijn, we moeten rekening houden met de wensen van de bewoners, de handelaars… Zwarte vlaggen, zoals in Gent, willen we hier niet. In Gent zijn er 600 handelspanden niet verhuurd! En wist je dat ook Amsterdam af wil van zijn autovrije zone?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier