AWV plant herinrichting rotonde Rijselsepoort in najaar 2026: “Fietsers uit de voorrang halen”

De rotonde N37 Zuiderring x N336 Rijselseweg. (foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Na twee dodelijke ongevallen met fietsers maakt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de herinrichting van de rotonde aan de Rijselpoort ene prioriteit. De bedoeling is om het fietspad vrijliggend aan te leggen zodat het voor fietsers een pak veiliger wordt. De werken zijn voorzien in het najaar van 2026.

De rotonde aan de Rijselpoort kreeg de reputatie van ‘zwart kruispunt’ na twee dodelijke ongevallen in iets meer dan een jaar. In september 2023 werd Sarah Trioen (30) uit Voormezele op haar fiets dodelijk aangereden door een vrachtwagen. In oktober 2024 stond er weer een rode tent ter hoogte van het rondpunt toen een twintigjarige Argentijnse toeriste het slachtoffer werd van een dodehoekongeval.

Dodehoekongevallen

 

Het zorgde ervoor dat het Agentschap Wegen en Verkeer de veiligheid op de rotonde eens goed onder de loep nam. Nu is er een plan klaar om het kruispunt veiliger in te richten. “Dat klopt. AWV voorziet een herinrichting van de rotonde met als doel fietsers uit de voorrang te halen en het fietspad vrijliggend aan te leggen zodat het voor hen een pak veiliger wordt”, zegt woordvoerder Eveline Vandecaetsbeek van AWV. “De aanliggende fietspaden zorgen immers voor gevaarlijke situaties, onder meer door het risico op dodehoekongevallen met afslaande vrachtwagens.”

Snelheid naar 50 km/u

 

Concreet zullen de fietspaden op enkele meters voor de rotonde een aparte oversteekplaats krijgen. “Rond de rotonde komen vrijliggende fietspaden met oversteekplaatsen die haaks op de in- en uitritten van de rotonde worden aangelegd, op ongeveer 6 tot 10 meter van de rotonde”, vervolgt de AWV-woordvoerder. “Op de middeneilanden per in- en uitrit  worden rustpunten voorzien zodat fietsers in twee fasen kunnen oversteken. Fietsers moeten daarbij voorrang verlenen aan het gemotoriseerd verkeer. Daarnaast wordt de snelheid op de Zuiderring en de Oudstrijderslaan bij het naderen van de rotonde – op 150 meter van oversteekplaatsen fietsers – verlaagd naar 50 km/u als extra veiligheidsmaatregel.”

 “De geplande uitvoering is voorzien voor het najaar van 2026, onder voorbehoud van het verkrijgen van de omgevingsvergunning, een vlot verloop van de aanbestedingsprocedure en de voltooiing van de noodzakelijke voorbereidende werken”, besluit Eveline Vandecaetsbeek. (TOGH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise