De Ardooisesteenweg (tussen Beversesteenweg en Mandellaan) geniet de komende jaren bijzondere aandacht. Samen met de Buurtmaatschappij is er grondig nagedacht over hoe de heraanleg van deze invalsweg en woonstraat het best kan aangepakt worden. Daarbij wordt zone 30 ingevoerd en is er eenrichtingsverkeer.
De Stad wil de Ardooisesteenweg herinrichten tot een straat waar er ruimte is voor ontmoeting en beleving, ruimte voor groen en aandacht voor ontharding. De straat krijgt op die manier een metamorfose van grijze straat naar een bloeiende, levende, groene, … straat met een aantrekkelijk publiek domein. Naast het mobiliteitsaspect speelt de Stad ook in op andere doelstellingen uit het bestuursakkoord: meer groen, klimaat, sociaal, ….
De werken zullen vermoedelijk in het voorjaar van 2022 aanvatten en ongeveer een jaar duren. Voorafgaand zijn er werken aan de nutsleidingen. Deze starten in augustus 2021 en worden in december 2021 afgerond. Op vlak van mobiliteit is het uitgangspunt het STOEP-principe. De letters van het woord STOEP staan voor: Stappers, Trappers, Openbaar vervoer, Elektrisch vervoer, Personenwagens. Het is ook in die volgorde dat er bekeken wordt welke maatregelen er kunnen worden genomen. Met de herinrichting wil de Stad de verkeersleefbaarheid en -veiligheid verhogen, in het bijzonder voor de voetgangers en fietsers.
Concrete maatregelen
Er wordt een zone 30 ingevoerd in de Ardooisesteenweg tot aan het kruispunt met de Mandellaan. Vanaf de parking aan de Carrefour tot aan de rotonde van de Beversesteenweg zal er éénrichtingsverkeer gelden. Met de wagen is richting centrum rijden steeds mogelijk.
Met de fiets kan je je wel overal in beide richtingen verplaatsen. De invoering van het éénrichtingsverkeer zorgt ervoor dat er extra ruimte vrijkomt voor de voetgangers en voor groen. Naast ruimere trottoirs en groenelementen, komen er ook afgebakende parkeerplaatsen en ruimte voor laden en lossen.
In het stuk tussen de Mandellaan en de parking aan de Carrefour blijft er dubbelrichtingsverkeer zoals dit op vandaag is. Voor de veiligheid en het comfort voor de fiets worden in dit deel langs beide zijden wel fietspaden aangelegd.
Vanaf de parking aan de Carrefour tot aan het busstation wordt er een fietsstraat voorzien. Dit betekent dat er dus éénrichtingsverkeer zal zijn in de richting van het busstation. Auto’s moeten er verplicht achter de fiets blijven en mogen ze niet inhalen.
De bussen van De Lijn zullen in de toekomst dus ook enkel stadinwaarts gebruik maken van de Ardooisesteenweg. In het stukje tussen de rotonde Beversesteenweg en het busstation wordt voor de bus een busstrook in de tegenrichting voorzien zodat de bus uit alle richtingen naar het busstation kan rijden.
Het is een onderdeel van de algemene heropwaardering van Krottegem, waarbij ook de Onze-Lieve-Vrouwemarkt en Spanjestraat wordt aangepakt.