Het nieuwe gebouw van Inspirant Aartrijke biedt welgekomen extra ruimte voor leefgroepen van kinderen met een beperking, én voor ondersteunende diensten. De gebouwen voor onderwijs en zorg worden functioneel verbonden. In prikkelarme ruimtes kunnen kinderen met een beperking nog beter leren en groeien.
De afdeling van zorg- en onderwijsgroep Inspirant Aartrijke geeft kinderen en jongeren met een (vermoeden van) beperking zorg en onderwijs op maat. In de Sportlaan is MFC Rozenweelde een residentiële voorziening voor een 100-tal kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking. Zonnehart is er een school voor buitengewoon basisonderwijs. De pas geopende nieuwbouw verbindt letterlijk de beide gebouwen om te voldoen aan de groeiende vraag naar zorg en onderwijs op maat.
Toekomstgericht
Op het gelijkvloers bevinden zich de ruimtes voor therapie en een nieuwe leefgroep. De bovenste verdieping is ingericht voor de ondersteunende diensten zoals orthopedagogie, administratie, directie en de medische dienst. De inrichting met brede deuren, open ruimte en lichte kleuren, neemt voor de kinderen zo veel mogelijk prikkels weg. “De realisatie in een recordtijd van 15 maanden getuigt van een sterke samenwerking van alle betrokken partijen, van het lokaal bestuur Zedelgem, de bouwpartners en ons hele team”, benadrukt Inspirant Aartrijke.
Dankzij het nieuwe verbindende gebouw kan Inspirant Aartrijke de noodzakelijke ruimte voor groei en zorg bieden waar sinds jaren groeiende nood aan was met ook tijdelijke containergebouwen. De nieuwbouw vormt de link tussen de zorg- en onderwijsafdeling, klaar voor pedagogische en therapeutische begeleiding op een nog hoger niveau.
Tweede thuis
“De welgekozen inrichting is belangrijk voor het comfort en welzijn van de kinderen die aan ons worden toevertrouwd. De administratie en logistieke dienst krijgen een betere eigentijdse infrastructuur. De therapeuten en leerkrachten kunnen nog beter het beste uit ieder kind trachten te halen”, duidt voorzitter van vzw Inspirant Bert Van den Berghe.
“Dit gebouw moet vooral een tweede thuis zijn waar kinderen kunnen groeien, leren, zich veilig voelen, en zichzelf kunnen zijn. Een uitdaging om te overwinnen”, besluit hij. (HV)