Zomerreeks op het kanaal (6): het mooiste terras dat straks ook deels zal moeten wijken
Een van de trekpleisters langs het kanaal is het terras van café ’t Stil Ende in Izegem. Op een zonnige dag zitten er altijd mensen te verpozen, het is ook langs de zuidzijde de enige stek tussen Roeselare en Ooigem waar je iets kan drinken. Maar het terras moet straks deels wijken voor de F36.
De F36 is geen bolide, maar de fietssnelweg die Roeselare met Wielsbeke verbindt. De aanleg daarvan is al een tijdje aan de gang, de F36 situeert zich volledig langs het kanaal. Nu is men nog ter hoogte van de bedrijvenzone langs de Zuidkaai druk in de weer om de laatste hand te leggen aan deze fietssnelweg, maar straks schuift men verder op richting ’t Stil Ende.
“Wel, ik hoop dat het nog een tijdje mag duren”, benadrukt Nancy Esprit die straks al 15 jaar achter de toog van ’t Stil Ende staat. Niet enkel achter de toog dus, maar ook over en weer lopend naar het terras waar Izegemnaars gezellig verbroederen met passanten. “Het is niet te geloven hoeveel fietsers hier halt houden. Er passeren hier ook heel wat routes, maar ook de mensen die gewoon een ritje doen vinden vlot de weg naar hier. Dit is ook de levensader van mijn café. Water trekt mensen aan, de mensen vergapen zich aan het leven op het kanaal of aan de boten die passeren. Maar ook de Aviflorastappers hadden hier recent een stop op een van hun wandeltochten. Fietsen, wandelen, lopen,… Het gebeurt hier allemaal.”
(Lees verder onder de foto)
Café ’t Stil Ende herberg met ‘Voe de Leute’ ook naar een kaartclub, maar is door de jaren heen ook meer geëvolueerd naar een dagcafé. De herberg draagt ook een hele geschiedenis met zich mee. Want toen het kanaal tussen 1862 en 1872 gegraven werd, was er op die stek al ’t Schuttershof. Paarden die actief waren op het jaagpad konden daar te drinken krijgen.
Maar dat haar terras straks zal moeten inkrimpen, dat ziet Nancy natuurlijk met lede ogen aan. “Ik kan nu drie tafeltjes naast elkaar plaatsen, voortaan zou dat er maar eentje zijn. Ik zou wel het terras nog langer mogen maken, maar we moeten hier nu al dagelijks meerdere kilometers wandelen. Ik hoop eerlijk gezegd dat het nog een tijdje zal duren.”
Maar het stuk F36 voor café ’t Stil Ende staat als volgende op de planning en dat zou wel eens sneller kunnen gebeuren dan Nancy verhoopt.
Fiets- en wandeltweedaagse
EWVC, de Ertelijke WielerVriendenClub, waarvan je enkele leden links op de foto op het terras van ’t Stil Ende ziet zitten, heeft het kanaal als uitvalsbasis voor de wekelijkse ritten. “We kunnen uiteraard alle kanten op, maar fietsen ook vaak langs het water”, zegt Dieter Devolder. De club, die met de Wandelende Pekkers ook een stappende tegenhanger heeft in eigen rangen, organiseert op 21 en 22 september al voor de zesde keer de Rhodesgoed Fiets- en Wandeltweedaagse en die lokt elk jaar duizenden deelnemers.
Meer info: www.ewvc.be
De meest besproken brug heeft nu ook een groen Brugpark
De Centrumbrug in Izegem is allicht (op sociale media) de meest besproken brug van het voorbije jaar. Op zondag 23 juni, de dag dat we in functie van deze reeks van Roeselare naar Ooigem (en terug) voeren, was er de officiële opening (zie foto). Maar met de wagen over de brug rijden was toen nog niet mogelijk, nu overigens nog niet over het hele traject. Je kan wel al het kanaal over, maar om ook het spoor te overbruggen, is het nog wat wachten. Er deden zich problemen voor met het asfalt.
De werken aan de brug waren noodzakelijk om de levensduur te verlengen en zijn een initiatief van de Vlaamse Waterweg. Stad Izegem koppelde daar ook een Brugpark aan, waardoor alles nu erg groen oogt. Maar ook een nieuw bereikbaarheidsplan kwam er op voorzet van de stad Izegem. Hoe dit alles zal verlopen, zal pas echt duidelijk worden eens de brug volledig open is én als het schooljaar opnieuw is begonnen.
“De fietsers en voetgangers die de brug gebruiken zijn alvast enthousiast”, benadrukt de Izegemse schepen Caroline Maertens. Maar die Centrumbrug zal dus straks opnieuw moeten wijken als de brug (net als nog andere bruggen op het traject) zal moeten verhoogd worden om grotere scheepvaart toe te laten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier