Yevgueni zingt ‘Als Ze Lacht’ speciaal voor Valerie: “Haar lach was zo aanstekelijk”
Valerie Costenoble (46) uit Sint-Joris stierf in juni aan longkanker. Haar collega’s kenden haar als een goedlachse madam met een aanstekelijke lach. Dat ze Valerie nog lang niet vergeten zijn, bewezen ze door zelf magneetjes in elkaar te knutselen voor De Warmste Week. Donderdagmiddag kon het team op het Nelson Mandelaplein 4.900 euro overhandigen aan Kom op Tegen Kanker. Studio Brussel verraste hen met en live optreden van Yevgueni met ‘Als Ze Lacht’
Kurt Callier (46) kon zijn tranen nog net bedwingen toen de Studio Brussel DJ op het Warmste Week podium naar zijn partner Valerie vroeg. Ze stierf afgelopen juni aan longkanker. “We wisten dat het zou komen. De dokters hadden haar amper een jaar gegeven, en daar zat ze al ruim over. Maar het blijft toch een enorme klap”, klinkt het.
Ook de collega’s van Valerie zaten in zak en as. Vooral met Ann De Sy, Nathalie De Smedt en Trees Kesteloot had ze een goede band. “Ze deed bij ons het onthaal”, vertelt Trees. “En zelfs als je slechtgezind aankwam op het werk kon je dat onmogelijk blijven. Haar lach was zo aanstekelijk.” “Ze stond bekend om haar lach en die kon je van ver horen”, vult Nathalie met een glimlach aan. “We trokken er geregeld met ons vieren op uit. Eens gaan eten, een reisje. Dat soort zaken. Tot we plots maar met drie meer waren.”
“Pas op, Valerie hield zich heel sterk”, aldus Ann. “Ze wilde niet tonen dat ze pijn had. Ze stak dat altijd weg voor ons en wilde dat we haar herinnerden als de vrouw die ze was.” De drie vriendinnen beloofden Valerie op dat moment dat ze iets zouden organiseren voor De Warmste Week om Kom Op Tegen Kanker te steunen.
“De grote vraag was alleen, wat?”, aldus Ann “We wilden absoluut iets doen dat persoonlijk was. Iets van haar alleen, maar niet met een foto. Ze stond niet zo graag in de belangstelling. En opeens kwamen we op het idee om magneetjes te maken met daarop ‘Als ze lacht’.” “We trokken naar het winkeltje aan de overkant”, vervolgt Trees, “en lieten daar bij Paper To Be 500 magneetjes maken. We hoopten die aan twee euro per stuk verkocht te krijgen door een beetje reclame te maken op sociale media. Het was al november, dus we wilden realistisch zijn. Een paar dagen later stond de teller op 1.000.“
Uiteindelijk verkochten de drie dames 3.100 magneetjes, goed voor een schenking van 4.900 euro aan Kom Op Tegen Kanker. En dat kon Studio Brussel natuurlijk niet zo maar laten passeren. Nadat Kurt, Ann, Nathalie en Trees ‘Als Ze Lacht’ van Yevgueni hadden aangevraagd verscheen plots Klaas Delrue om het nummer in hoogsteigen persoon te brengen. “Iets wat we enorm apprecieerden”, besluiten de dames.
(Annelies Nollet)
De Warmste Week
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier